Waar het balletje precies is gaan rollen is niet helemaal duidelijk. Rond dezelfde tijd verscheen er een kritisch artikel van columnist Jeroen de Roo in hetblad ('D Olle Grieze) van de officiële supportervereniging. De Roo had de nekharen recht omhoog staan na het lezen van diens biografie en kwam slechts totéén conclusie, het boek getiteld 't is Mooi geweest, weergaf als boventoon één inhoudsloze overdadige laag borstklopperij van Huizinga. "t is Mooi geweest -maar voor wie....vroeg de Roo zich af.
een paar "highlights"
"Prettige zaken zijn door Theo mooier gemaakt, vervelende kwesties worden overgeslagen. Theo jammert dat de buitenwereld het vreemd vindt dat hij een jongerevriendin heeft. Nee Theo, dat vindt men niet vreemd, dat ze de dochter is van je ex - dat is ietwat ongebruikelijk. Dit saillante detail lees ik nergensterug in je boek. Selectieve berichtgeving dus. Schrijf dan niets"!
"Vele mensen vinden Theo door zijn narcistische gedrag een vervelende vent. Echter worden die mensen in zijn boek niet aan het woord gelaten. Theo zet zichgraag neer als een warme clubman die zich louter beweegt uit clubliefde. Vooropgesteld houdt Theo ongetwijfeld van de FC, maar Theo houdt nog meer vanzichzelf".
"Theo roemt zichzelf meerdere malen in zijn boek hoe hij de trainingskampen organiseerde. Piekfijn voor spelers, staf en sponsoren. Maar ik lees niets overde verhalen die vertellen dat Theo de betreffende hoteldirecteur pas zijn jawoord geeft voor de enorme reservering, als hij de toezegging had om in de zomermet vrouwlief terug te mogen komen. Gratis uiteraard. Want Theo zorgt goed voor de FC maar nog beter voor zichzelf en zijn portemonnee. Zo schrijvensupporters gebruikte wedstrijdkleding van hun helden te kunnen kopen. Nee, niet in de Fanshop, maar via Theo, zonder bonnetje, dat wel".
Er komen steeds meer geluiden binnen dat Theo een handel had in business kaarten. Deze kaarten kosten normaal 90 euro, Theo verkocht ze voor 35 euro. Eenrekenvoorbeeld leert als je bv) 20 kaarten aan de man brengt x 90 euro x 17 thuiswedstrijden per seizoen x 5 jaar is omgerekend 150.000 euro wat FC Groningenmisliep aan inkomsten. In dit rekenvoorbeeld zou het Huizinga een kleine 60.000 euro opbrengen. Om nog maar niet te spreken over sponsoren die wel het volle pondbetaald hebben.
FC Groningen zat met de handen in het haar. Een stelende werknemer moet eruit! Ook bij de FC. Maar hoe? Theo wist erg veel van iedereen binnen de club. Ook de minder lovende zaken. En dit maakte het FC bestuur kwetsbaar. Hans Nijland koos dan ook in het belang van de club om de vuile was binnen te houden.Theo had de pensioenleeftijd bereikt, kwakkelde met zijn gezondheid en dit bracht de uiteindelijke oplossing. Theo kreeg een eervoller ontslag dan hijuiteindelijk verdiende.
Vandaag meldde RTV Noord dat Marktslager Smit waarvan Huizinga mede eigenaar is ook kaarten in omloop heeft gebracht. Veel sponsoren en relaties wisten dat ze via deslagerij ook terecht konden voor kaartjes. Mede eigenaresse Geeske Smit verklaarde dat er vanaf de opening van de Euroborg wedstrijdkaarten via haar zaak werden verkocht.Via Theo Huizinga bestelde zij "de nul euro kaarten" voor (hun) kennissen en goede klanten, hiervoor moest 35 euro per kaartje worden betaald. Theozei dat het geld bedoeld was voor trainingskampen van FC Groningen. Het geld ging daarna altijd naar Theo. Huizinga heeft via zijn advocaat Martin Schuringlaten weten dat er geen geld is gegenereerd, dus ook niet aan trainingskampen. Ook commercieel direkteur Robbert Klaver zegt hier niets van te weten.
De club heeft het systeem met betrekking tot de zogenaamde intro of nul euro kaarten inmiddels aangepast, waardoor er een grotere controle is dan voorheen. Wordt ongetwijfeld vervolgd....