Terug

Deel deze pagina:

Toevalstreffer nekt FC Groningen tegen zeer fortuinlijk Fortuna

Door Redactie 20 reacties

Het is FC Groningen niet gelukt de goede lijn van de afgelopen weken door te trekken. Diep in de tweede helft kwam FC op een geheel onnodige 1-0 achterstand door een doelpunt van Siovas waarbij Ngonge aan de basis stond. 

eerste helft
Een levendige openingsfase. Fortuna startte met hoog druk, FC loerde op de omschakeling en had de pech dat de voorzet van Suslov net te hoog was voor de inkomende De Leeuw. De fase daarna werden de Groningers wat sterker met mogelijkheden voor Strand Larsen op aangeven van Meijer. Wel moest het attent blijven als de Limburgers druk gingen zetten waarbij Kasanwirjo regelmatig balverlies leed.

In de achttiende minuut werd Strand Larsen wederom door Meijer in stelling gebracht en dwong van Osch tot een redding. De Zuid Limburgers namen het initiatief over. FC hanteerde veelvuldig de opbouw van achteruit waarbij regelmatig Leeuwenburgh werd gezocht. Het duel kwam daarna meer in evenwicht. Kansen bleven uit.

Met een op en neergaand spelbeeld koerste het duel af op een 0-0 ruststand. Op slag van rust keerde Leeuwenburgh een venijnig afstandsschot van Seuntjens.

tweede helft
De Groningers drongen meer aan. De Leeuw had de 1-0 op zijn schoen maar stuitte (in buitenspelpositie) op van Osch. In een één twee combinatie met de Leeuw schoot Strand Larsen naast. Op aangeven van Kasanwirjo schoot Strand Larsen achter zijn standbeen in de handen van Van Osch. Uit de tegenstoot schoot Flemming voorlangs de tweede paal.

Met nog een ruim kwartier te gaan werden De Leeuw en Abraham afgelost door Ngonge en El Hankouri. In de 81e minuut sloeg het noodlot toe. Bij een corner controleerde Ngonge de bal in de eigen zestien, schoot bij het wegwerken tegen een tegenstander, de bal werd doorgespeeld en Siovas proftieerde, 0-1. Een mokerslag!

Ondanks de zes minuten extra tijd wisten de Groningers de nederlaag niet meer af te wenden. Semedo was nog dichtbij de 0-2, Leeuwenburgh voorkwam erger. Daarentegen moest Van Osch nog één keer aan de bak op de bijna gelijkmaker van Ngonge. Het mocht helaas niet zo zijn.

Volgende week zondag wacht de uitwedstrijd tegen PEC Zwolle. 

Opstelling FC Groningen: Leeuwenburgh, Dankerlui, Te Wierik, van Hintum, Meijer, Suslov, Kasanwirjo, Duarte, Abraham, dEee Leeuw, Larsen                              

Opstelling Fortuna Sittard: van Osch, Angha, Samaris, Siovas, Tirpa, Duarte, Flemming, Rienstra, Janssen, Benschop, Seuntjens 

Reacties:
Bayco12-02-2022 om 21:16

Jammer. 

Het was niet slecht maar ook zeker niet goed.  Soms erg apathisch....vraag me dan ook af.. hebben spelers weer teveel opdrachten meegekregen..... afgelopen wedstrijden zag je beetje automatismes... en nu lijkt het of spelers niet weten wat ze moeten..

 

Jammer van ngonge zijn moment... zelf vindt ik het het fout van de staf.. die jongen is fris..snel..handig..klein..  en zat nog niet in het spel Waarom laat je hem in de 16 staan... zelf had ik hem voor een snelle uitbraak tussen 16 en middenlijn laten staan.. hou je ook 2 a 3 spelers van tegenstander achter...

Nu zie je een aanvaller uitverdedigen...

Dijk12-02-2022 om 21:24

Opzouten Buys en zijn staf. 

brummie12-02-2022 om 21:28

Inderdaad een teleurstellend eindresultaat. Was mooi geweest als we punten hadden gepakt , en Cambuur op plek 8 in het vizier hadden. 

Slecht uitverdedig moment, en slordig in de eindpass. Vond Duarte MOTM. Die gaat met de week beter spelen. Is aanspeelbaar in de loop, versneld het spel, en speelt goed naar voren. 

Het elftal is erg jong, een bewuste keuze. Maar zorgt ook voor meer wisselvalligheid. Fortuna een veel ervarener elftal  en pakte voor hun goed uit vanavond. 

 

Alf12-02-2022 om 21:36

Eens. Duarte speelde erg goed. Jammer dat zo'n toevalstreffer ons de das omdoet. De spelers van Groningen hadden meer verdiend. Wel zou ik liever hebben dat er vaker al voetballend via het middenveld de aanval wordt gezocht. Nu was het te vaak achterin (gevaarlijk!) rondspelen om dan met de lange bal Strand-Larsen te zoeken. Moet dan misschien met een ander systeem zonder De Leeuw. Bijv met Kasanwirjo, Duarte en Suslov op het middenveld. En voorin Strand-Larssen met El Hankouri en Abraham.

Herman Badkuip12-02-2022 om 21:36

Héél jammer dat FC Groningen vanavond tegen Fortuna Sittard een veldoverwicht niet in doelpunten kon uitdrukken.....Ondanks de goede wil én inzet van de meeste spelers lukte het niet om de stijgende lijn van de laatste weken voort te zetten. Weinig spelers van FCG haalden in deze wedstrijd hun eigen spelniveau, alleen Bjorn Meijer scoorde in de eerste helft een ruime voldoende. Hij gaf een aantal scherpe voorzetten op de spitsen, die daar helaas weinig mee deden. Neraysho Kasanwirjo speelde vooral in de eerste helft té laconiek, veel foute ballen op zijn medespelers en ook spelmaker Laros Duarte vond ik niet zo sterk heersend als in voorgaande wedstrijden....Tomas Suslov liet zien nog steeds in een vormdip te zitten en ook Paulos Abraham, Michael de Leeuw en Jörgen Strand Larsen konden geen potten breken! Cyril Ngonge werkte een bal in zijn eigen strafschopgebied slecht weg en Fortuna kon ervan profiteren...De beste kans in de tweede helft was ook voor Cyril Ngonge, maar keeper van Osch bleef de hele wedstrijd foutloos! Deze wedstrijd moeten we maar snel vergeten....volgende week wacht wéér een lastig duel in Zwolle tegen PEC! 

13-02-2022 om 10:04

@ Herman Badkuip

Deze post van jou is helemaal foutloos ...maar we weten inmiddels wel - en daar is al veel over geschreven -  ( "oude koeien" )dat we geen wereldelftal hebben, en dat we het met deze selectie moeten doen.  Natuurlijk begint de wedstrijd tegen PEC Zwolle met de stand 0 - 0, zeg ik er toch maar even bij.   

Johan12-02-2022 om 21:52

Seuntjes na dit seizoen halen. Is transfervrij. Goede voetballer. Dankerlui, Joosten, Van Hintum, Sverko, Hankouri laten gaan. Abraham krijgt het voordeel vd twijvel maar dat heeft meer met het idiote bedrag te maken wat we er voor gegeven hebben. Voetballend valt het me niet mee. Meijer verlengen. Graag minder bagger aankopen en meer vertrouwen in de jeugd en als je dan wat koopt kijk dan ook naar blessureverleden of staat dat niet in die dure scoutingsprogamma's. Over de wedstrijd.....Vreselijk slechte pot. 

Nachtwacht12-02-2022 om 21:57

Het was niet altijd goed, maar ik heb me best vermaakt. Veel strijd, minder terugspeelballen en een waar slotoffensief. Jammer dat je door een persoonlijke fout tegen een nederlaag aanloopt, want Fortuna heeft amper op doel geschoten. Heeft ook niks met ervaring te maken.

Mooi dat Duarte zijn geld waarmaakt. Werd hier al na een paar wedstrijden als miskoop bestempeld, maar kan echt goed voetballen. Vooral de bal, waarmee hij de Leeuw alleen voor de keeper zette was grandioos.

Dankerlui valt toch echt door de mand. Het verschil tussen de linksback en de rechtsback is heel groot. Hij is verdedigend positioneel heel zwak en staat regelmatig aan de verkeerde kant te dekken, maar brengt ook aanvallend heel weinig. Kan me niet voorstellen dat wij geen jeugdspeler hebben die dit niet beter kan (en anders Mo maar weer rechtsback)

Johan12-02-2022 om 22:08

Duarte valt me idd mee. Maar goed 1 miljoen voor een wissel van Sparta mag je best je vraagtekens bij hebben. Net als 450000 voor Dankerlui en 2 miljoen voor Abraham en het loon van Balker en de transfersom voor Joosten en de aankoop van Sverko. Vindt dat we erg veel bagger halen en als ik zon Meijer dan zie...

Marco12-02-2022 om 22:27

Groningen speelde heel behoorlijk met aantrekkelijk aanvalsplan over de flanken. Vrijwel de hele wedstrijd alles onder controle wat knap is.

De beslissende eind pass / voorzetten waren te matig. Fortuna heeft de kwaliteit om een halve kans om te zetten in een doelpunt. Voor Groningen ontbrak dat geluk vandaag.

Het spel is echt wel leuk, als ze nog wat meer trainen op de voorzetten, dan kom je op voorsprong en moet de tegenstander ook meer doen..

A Matter of Honor13-02-2022 om 13:40

We hebben het wel vaker meegemaakt, er zijn van die wedstrijden dan wil de bal er maar niet . Vandaag was het weer zo'n dag, dan kan je spelen zoals je wilt maar het lukt gewoon niet. Deze wedstrijd, hoe teleurstellend ook, maar gauw vergeten en maar focussen op PEC Zwolle die gister, verrassend, van Cambuur heeft gewonnen.

14-02-2022 om 14:39

@ M.O.H.

Lees het RTV commentaar van Masker en Bleeker van maandag 14-02, die een tussentijdse analyse geven van de laatste paar wedstrijden:  ze zien beiden verbetering t.o.v. de eerste competitie-helft, maar wijzen wel op de vleugelspitsen Suslov en Abraham die het nog niet laten zien;

(dat hadden we zelf ook wel gezien natuurlijk....)

Zeeman12-02-2022 om 22:52

Ik heb waarschijnlijk een andere wedstrijd gezien, maar vond het anders maar een waardeloze pot van de FC, het oude liedje weer en voorin geen stootkracht en veel onnodig balverlies en waardeloze voorzetten.

Dat eeuwige gebrei achterin , je kon erop wachten dat het een keer fout ging.

En waarom altijd zolang wachten totdat eindelijk die bal voor de goal wordt gegooid, de voorzetten moeten vlugger voor de goal komen, elke keer weer tikkie terug of breed leggen en dan weer de bal kwijtraken.

Ja Abraham kan geen potten breken, werkt hard, maar verder ho maar.

We moeten ophouden met dat gezwam over Europees voetbal, we mogen blij zijn dat ze bij de onderste helft wegblijven.

Hopen dat ze bij PEC  het beter gaan doen, want anders moeten we niet nr boven kijken , maar meer nr onderen, want die gaan nu ook ineens punten pakken.

 

BROMBEER13-02-2022 om 07:55

Jammer dat de middenvelders niet vaker diepgaande loopacties maakten, op het moment dat dat gebeurde werd het onmiddellijk gevaarlijk. Kasanwirjo en duarte speelden een degelijke wedstrijd,  alleen te vaak naast elkaar kort voor de defensie. En suslov is al weken niet in goede doen.

manus13-02-2022 om 08:05

Precies, daar ontbrak het aan. JLS werd goed verdedigd door FS, dan moeten de middenvelders Duarte en Kasanwirjo zo nu en dan opduiken in de 16.

manus13-02-2022 om 08:11

Ik zou De Leeuw niet in de basis zetten, maar brengen als stormram voor de laatste 20 minuten als dat nodig is. Hij scoorde vroeger vaak in die rol.

Metworst13-02-2022 om 08:38

Ik zou het eens proberen om Bogarde er op het middenveld bij te zetten. En nog meer voetbal op het middenveld te krijgen. Ook Irandust komt er weer aan, die kan je ook goed daarvoor gebruiken. 

Abraham komt nog wat te kort, maar heeft wel speeltijd nodig om te groeien. Ik begrijp wel dat Buijs Abraham en Ngonge niet allebei tegelijk opstelt, dan mis je wat teveel body, ze zijn beide erg flegmatiek. 

Suslov mist vorm, maar heeft ook wedstrijden nodig om weer de vorm terug te krijgen. Ik zou hem dan wel wat eerder gewisseld hebben. 

Hankouri, ik zie het nog steeds niet in hem zitten. Hij werkt hard, en dat is te prijzen. En afgelopen seizoen heeft hij een kleine  periode gehad dat het beter ging, maar brengt nu weer weinig. 

Kasanwirho had volgens mij een concentratie probleem, enkele pases  inleveren bij de tegenstander had voor veel gevaar kunnen zorgen. Verder was hij wel weer nuttig met bal veroveringen. 

Nachtwacht13-02-2022 om 12:20

Hankouri heeft de pech dat Buijs hem op links neerzet, terwijl hij zijn goede wedstrijden op rechts speelde. Weet iemand hoe het staat met Tounekti? Hoor of zie weinig over die jongen

De kritiek is dat Buijs teveel wisselde en husselde. Daarom moet de basiself nog maar een paar wedstrijden zo starten.

Als we gaan wisselen dan een fitte Irandust voor de Leeuw en Bogarde voor te Wierik

Euroborg13-02-2022 om 10:16

Tis toch eigenlijk best wel heel simpel....soms zit 't mee én soms zit 't tegen bij de wedstrijden van dit jeugdige, talentvolle FC Groningen. De ene keer winnen we fortuinlijk een wedstrijd, de andere keer, zoals gisteravond, een onverdiende nederlaag, doordat wij het klasseverschil niet uit kunnen drukken in doelpunten....It's all in the game, niet eerlijk maar we moeten ermee dealen. Volgende week weer een lastige wedstrijd met nieuwe kansen op punten.....Tis nog even afwachten wat Heerenveen en NEC vanmiddag gaan doen, maar alle teams om ons heen in de stand verliezen punten! Blijft dus ontzettend spannend welke clubs uiteindelijk gaan strijden om lijfsbehoud óf meer....Vind niet dat wij onze spelers én trainers veel kunnen verwijten na het duel tegen Fortuna Sittard. Zij hebben geknokt voor wat ze waard waren, maar het was helaas niet goed genoeg.....Maar we gaan door, want boeren geven nooit op! 

RooieRed13-02-2022 om 10:52

De mooie onverwachte kanten van het voetbal gisteravond. Het inleveren van drie punten had echt niet gehoeven.

Verder blijf ik het bijzonder vnden, dat je een prima spelersselectie tot je beschikking hebt en er geen passend elftal voor de zaterdagavond uit weet te creeren.

FCG heeft van zichzelf verloren helaas. PEC zal lastig worden, maar onze selectie is nogal een stukje beter. Hopenlijk puzzelen de TC- mannetjes de komende week wat beter.

appie happie13-02-2022 om 11:14

Als Groningen op de counter speelt is het goed! Spel maken kunnen ze niet echt!

Nkonge is een typische counrterspits.

Wederom was de RB slecht tot niet aanwezig,geldt ook voor middenveld Suslov en die jongen die van Ajax komt..

Abraham zit veel voetbal in maar kan niet gevaarlijk worden omdat hij tever van de goal afspeelt..

Irandust is een speler waarmee je het spel kunt maken,dus hopelijk staat hij op de komende wedstrijden waarin Pec en WillemII waarin we waarschijnlijk het spel moeten maken.

 

Naja,gisteravond was kut met peren hopelijk herstelt het zich tegen Pec weer.

 

Fijne dag iedereen.

Roelofsky13-02-2022 om 12:22

Er werd bij vlagen aardig gevoetbald... Maar er werd weer meestal de lange bal op Strand Larsen gehandteerd. Op een gegeven moment werd dit zo voorspelbaar dat ik er kromme tenen van kreeg. Ook het getickt breed achterin is slaap verwekkend. Je moet gewoon goed positie spel spelen en een goede opbouw. Volgens mij is hierop te trainen. Met driehoekjes opbouwen en vrij lopen en niet denken ik heb de bal gespeeld dan ben ik klaar. Volgens mij ligt hier een taak voor Buijs en stop met dat gewissel.... op naar beter.

A Matter of Honor13-02-2022 om 13:48

Dat wisselen van spelers in het laatste kwartier ligt uitsluitend in het feit dat de gewisselde spelers op zijn. Heeft met conditie te maken, daar is Buijs verantwoordelijk voor en kan je vraagtekens bij zetten.

Euroborg13-02-2022 om 17:01

Als er spelers uitgeblust zijn en je hebt nieuwe energie nodig voor het elftal, dan is 't logisch dat je gaat wisselen....Over het wisselbeleid kun je van mening verschillen. De trainers maken hun spelers mee tijdens de trainingen door de week, daar zijn wij niet bij! Had zelf liever gezien dat Bogarde in het team zou komen, vond hem in Arnhem best wel sterk spelen op het middenveld. Cyril Ngonge viel achteraf ongelukkig in, al had hij ook bijna de gelijkmaker kunnen maken....Mo el Hankouri had ik niet laten spelen, mist volgens mij de juiste motivatie. 

15-02-2022 om 18:57

M.O.H.

Ach, conditie? die zou er genoeg moeten zijn, zelfs als je 90 minuten met sprintjes erbij  wel 6/7 kilometer aflegt... maar ook daar is de TS eindverantwoordelijk voor ...en als de trainer kiest om JSL en De Leeuw en Abraham, om die   als een malloot maar af te laten jagen in plaats van opbouwend in het eigen spel te betrekken/ desnoods met countervoetbal,  dan dient al die extra inspanning nog "ergens" voor.

corinti13-02-2022 om 17:00

Ik ben helemaal niet zo positief over het veldspel.Door de maatregelen zat ik dit keer hoger in het stadion,wat het overzicht wel beter maakt.Ons aanval spel lijkt beter,maar dat komt doordat het directer is geworden.Inderdaad geen breed getik achterin,maar...de bal wordt steevast vanaf de back positie direct op JSL gespeeld.Dat doet Meijer beter dan dankerlui.Maar verder zit er werkelijk geen enkele opbouw in.De lange ballen zijn in het algemeen lang onderweg,net als al die ingooi ballen van van Hintum.En dus goed verdedigbaar.Op het moment dat we echt proberen te voetballen via de zijkanten lopen we ons elke keer vast..met name Abraham en Suslov zijn daar meester in.Komt ook omdat zij geen opdracht hebben om te combinerenBij elke andere club zijn de nummer 8 en 10 de spelers waar het om draait.Bij ons de RB en LB,daarom valt Meijer ook op.De Fc voetbalt eigenlijk zonder middenveld (voetballend gezien)

Conclusie weliswaar minder gebrei,directer voetbal,maar voorspelbaar en weinig met echt goed opbouwend voetbal te maken.

Euroborg13-02-2022 om 17:11

Ben 't met jou eens dat er meer ballen naar voren worden gespeeld, vóóral door Meijer, maar ook door Kasanwirjo en Duarte....De ballen van af de flanken zijn té voorspelbaar, misschien missen we nog steeds een creatieve middenvelder als Irandust in ons team....Iemand die met steekpasses onze spitsen op een goede manier kan bedienen. Er zit hélaas nog te weinig verrassing in ons aanvalsspel, de tegenstanders kunnen zich makkelijk instellen op vaak weer dezelfde aanvallen van FCG....Méér variatie in de uitvoering van ons aanvallende spel is écht een must om de tegenstanders te verrassen!

corinti13-02-2022 om 17:31

Ik denk dat we de creatieve spelers wel hebben:irandust,van Kaam,suslov(middenveld) en misschien bogarde(?).Echter de spel opvatting is niet zo.Duidelijk instructies om bal vanaf de zijkanten vroeg de zestien in te gooien.Vandaar dat creatieve voetballers misschien ook niet aan bod/recht komen.

Cantona14-02-2022 om 20:08

Inderdaad door je backs op te laten komen en vroeg de bal voor te laten gooien komen de spelers op de buitenkanten niet in hun spel.

Aan de linkerkant ging het wat beter maar rechts met  Suslov ,die niet echt in vorm is , krijgt geen bruikbare ballen met Dankerlui achter zich en komt gewoon in dit systeem niet in het spel voor.

Duarte speelde de eerste helft te dicht op de verdediging, ik zie hem liever verder naar voren voetballen en wat meer echt de bal opeisen.

Na de rust ging hij in eerste instantie verder naar voren spelen maar zakte toch regelmatig te ver terug.

Moet wel zeggen dat Leeuwenburgh aardig stabiel en zeker stond te keepen maar wat heeft die gozer een slechte trap over zich.

Herman Badkuip15-02-2022 om 20:24

Even off the topic....eindelijk heel goed nieuws voor alle supporters van FC Groningen....De Euroborg en andere stadions van de eredivisie gaan vanaf komend weekend helemaal open voor supporters! Jammer voor de afgelopen wedstrijden tegen Go Ahead en Fortuna thuis, máár geweldig nieuws voor de eerstkomende thuiswedstrijd op ZAT. 26-2 tegen Willem II uit Tilburg! Volle bak tegen het team uit Tilburg, kunnen we weer samen ons eigen FCG ondersteunen in ons eigen stadion Euroborg! Oók komend weekend [ZO. 20-2 om 12.15 uur] mogen FCG-supporters naar het uitvak van PEC Zwolle....een vol uitvak mag FC Groningen zondagmiddag steunen in de strijd tegen PEC Zwolle. Als dat géén punten voor FCG gaat opleveren, ga héél snel online kaarten bestellen voor de komende thuiswedstrijden van ons FCG!

Bombarda779116-02-2022 om 21:32

Dat was totaal onnodig, ongelukkig. Net als in de beker tegen NEC, je bent de hele wedstrijd beter, en je verliest. Nog even een shoutout naar de podcast Kon veel minder, met Danny Buijs als gast in de show. Prachtkerel. Ben blij om bij de 90% te horen die Buijs wel kunnen waarderen. De beste man verdient gewoon een hoop credits. Ziel en zaligheid in gelegd. Constant geconfronteerd met veel mutaties in de selectie op belangrijke posities. Hij moet het er maar mee doen. Het heeft lang geduurd dat de puzzel in elkaar begon te vallen. Het enige dat je hem kan verwijten is dat hij op de rechts-en linksback positie lang heeft lopen kloten. Achteraf was het wellicht beter geweest om Meijer gewoon de rest van het seizoen de kans te geven na het vertrek van Gudmonson. Dankerlui was een tijd niet beschikbaar ivm een blessure, en dan moet je wat. Buijs heeft het maximale eruit gehaald, waarvoor dank. Mooie kerel, halve hooligan. Snap overigens niet dat mensen zich storen aan zijn luidruchtige coaching... Ik heb dat liever dan die zoutzakken als een Langeler, Faber, Huistra of Van de Looij. Maar oke. Op naar de volgende wedstrijd! 

Euroborg17-02-2022 om 09:24

Ben 't volledig met jou eens hoor Bombarda7791....Danny Buijs heeft in de vier seizoenen bij FC Groningen ontzettend z'n best gedaan en verdiend straks met zijn oprechtheid én strijdvaardigheid een hele, fijne eredivisieclub als trainer. Zelfde geldt trouwens voor zijn assistent-trainer Adri Poldervaart, begrijp nog steeds niet de reden dat hij moet vertrekken bij FCG! Zou volgens mij ook met de nieuwe trainer Frank Wormuth een mooi koppeltje kunnen vormen....

Herman Badkuip17-02-2022 om 15:16

Ben écht fan van Danny Buijs en dat was ik al toen hij nog bij FCG voetbalde....écht een man met het hart op de juiste plek, altijd aandacht voor de supporters van FCG én een speler met karakter! Uiteraard heeft ook Danny Buijs fouten gemaakt, maar hij liep nooit weg voor alle kritiek op hem...We gaan deze trainer nog missen, daar ben ik van overtuigd hoor! Volgens mij is Sparta Rotterdam wel een fijne club voor hem komend seizoen, komt uit die streek én heeft de juiste mentaliteit om de Spartaanse aanhang achter zich te krijgen! Niets ten nadele van de nieuwe trainer hoor, die Wormuth lijkt mij ook wel een sympathieke trainer, máár Buijs gaan we komend seizoen nog missen.....

Metworst18-02-2022 om 11:11

Nou Herman, naar de supporters toe was het volgens mij niet altijd koek en ei met Buijs. Ik weet nog dat hij destijds graag vaker afgesloten wilde trainen en had wat moeite met sommige supporters die elke training langs het trainingsveld stonden. ("ga eens wat anders doen")

PDI17-02-2022 om 19:28

Poldervaart en Wormuth ook geen verkeerde combinatie, wie weet.....

U moet eerst inloggen of registreren om een reactie te plaatsen!