Terug

Deel deze pagina:

Boerenmacht EXCLUSIEF - IN GESPREK MET HANS NIJLAND DEEL 2

Door Redactie 12 reacties

Refererend aan het gesprek met Hans Nijland dat plaats vond op maandag 6 februari, publiceren wij het tweede gedeelte van de uitwerkingen. In dit onderdeel wordt gesproken over opleiding en financieel. In de loop van donderdag 16 februari plaatsen we het laatste gedeelte. Het Noordlease stadion, de commercialisering en toekomst FC komen dan aan bod.  

Opleiding

Kijkend naar het plan om in 2018 een eerste elftal te hebben dat voor de helft uit zelf opgeleide talenten staat. (Talenten op één) Is dit (nog steeds) realistisch? Hans Hateboer weg, aflopend contract Tom Hiariej, actief uit eigen kweek: Juninho Bacuna en Yoëll van Nieff waarbij laatstgenoemde nog niet zo lang geleden mocht uitkijken naar een andere club. Doelman Stefan van der Lei (is hij goed genoeg voor FC1?) die een tijdje terug nog op huurbasis naar Emmen mocht?

Laat ik vooropstellen - en daar zijn we heel duidelijk in - dat de lat erg hoog ligt. Het is een enorme klus. Aan de andere kant vind ik het heel mooi dat jongens als Hrustic en Bijl aansluiting hebben gevonden bij de eerste selectie. Die hebben het goed gedaan bij de beloften. Dan is dit een mooie beloning. Maar je hebt niet zo maar even de helft van je selectie met zelf opgeleide spelers. Dat moet wel het streven en het doel blijven, want op dit moment is er ook geen aanleiding om dat bij te stellen. We gaan ervoor, maar realiseren ons dat we nog een behoorlijke weg te gaan hebben.

Je vergat Payne te noemen en hij speelt net als Bacuna en van Nieff regelmatig in de basis. Dat is dus drie en dan Hiariej nog. We hebben er een tandje bij gezet in onze opleiding, hebben er meer geld in geïnvesteerd en we trainen nu veel en veel meer binnen onze opleiding. We hopen dat dit leidt tot resultaat en nogmaals; het is een pittige doelstelling, maar dat stellen we voorlopig nog niet bij.

Ben jij tevreden over de kwaliteit en de resultaten over FC onder–23 in de derde divisie?

Daar wil ik een paar dingen over zeggen. Ik vind de competitie hartstikke mooi op de zaterdag en dat in tegenstelling tot de Beloften-competitie in andere jaren. Dat was een zeer onregelmatige competitie, want je speelt eens op de maandag en dan was je vervolgens 2 weken vrij. Nu moet je iedere zaterdag enorm aan de bak tegen echte kerels. Je wint ook geen enkele wedstrijd gemakkelijk. Het is meestal maar 1 of 2 goals verschil. Dat geldt ook voor een nederlaag overigens. We staan in de middenmoot in de derde divisie. Ja, daar kun je helder in zijn - dat valt mij nog niet mee, want ik vind dat een club als FC Groningen minimaal in de tweede divisie moet spelen. Dat is één.

Maar aan de andere kant; we zien nu ook weer dat 2 jongens vanuit de Beloften bij de eerste selectie zitten en dat is precies de doelstelling van het Onder-23 team. De jongens hebben nu voldoende weerstand in de competitie en dit jaar zullen we geen kampioen meer worden in deze competitie, dat is kansloos. Het zijn ook geen misselijke clubs hoor in deze competitie als je kijkt naar IJsselmeervogels, FC Lisse en Harkemase Boys. Maar wij willen volgend jaar absoluut een gooi doen naar promotie naar de tweede divisie. De missie van het Beloften-team is spelers te leveren voor de eerste selectie, zo simpel is dat.

Een jaar geleden stonden de beloften nog bovenaan voor promotie naar de Jupiler League.

Ja, wij hadden toen nog de hoop om te promoveren van de Beloften-competitie naar de Jupiler League. Ik moet je wel zeggen; die stap was voor ons wel heel erg groot geweest. Daar moet je ook reëel in zijn. Maar ook in de derde divisie moet je elke week vol aan de bak! We zien trouwens ook zeker verbetering. Met name direct na de winterstop. Laten we hopen dat we die lijn doortrekken.

Vind jij de entourage niet kaal als FC onder-23 thuis speelt? We krijgen vaak opmerkingen van supporters van bezoekende clubs over het veld, dat er geen tribunes zijn etc. Het ziet er allemaal vrij verouderd uit – vrij basic.

We hebben het er over gehad om tribunes te bouwen en dat soort dingen, maar vergeet niet dat wij de accommodatie gezamenlijk in gebruik hebben met GRC. Dus je bent daar niet alleen de baas. Jij zegt kaal maar ik hoor van bestuurders, die ik tegenkom, dat ze het geweldig vinden dat de wedstrijden op een mooi complex worden gespeeld waar veel meer verenigingen spelen en op een goeie grasmat. Dat vind ik eerlijk gezegd het allerbelangrijkste. Niet op kunstgras, maar op een goeie grasmat en dat wordt door onze tegenstanders ook gewaardeerd.

Ik moet je wel zeggen dat de toeschouwersaantallen van de wedstrijden van onder-23 mij nog niet meevallen. Ik had in de derde divisie op wat meer gerekend, maar goed; het is zoals het is. Het is geweldig als je uit naar Quick Boys moet of naar IJsselmeervogels. Je hebt daar 2000 mensen om het veld en dat is ook voor die spelers weer hartstikke goed, dat zorgt toch weer voor extra druk en daar leren ze van.

Jullie waren bezig met een soort van noodtribune daar?

Ja maar dat was geen succes, dus daar zijn we gauw weer mee gestopt en voorlopig blijft het zoals het nu is.  

FC Groningen was één van de eerste clubs die een salarisplafond instelde, een initiatief dat door veel clubs is “nagebootst”. Waarom moet de club altijd voorop lopen met dit soort initiatieven. Dit geldt evenzo voor het Topsportzorgcentrum. Heb altijd gedacht dat de primaire taak van een voetbalclub het spelen van een competitie was waar de kerntaak het voetbal betreft en niet zoals nu, allerlei nevenactiviteiten aan de dag worden gelegd. 

Nou, ten eerste staat bij ons voetbal altijd voorop en ten tweede dat is dan toch een misverstand, want wij kennen helemaal geen salarisplafond. Wij willen niet dat het helemaal uit de pas loopt. Natuurlijk zijn er verschillen tussen spelers, maar dat moet binnen het redelijke blijven. Dat is één. 

Maar als wij bijvoorbeeld volgend jaar een spits kunnen halen, die gegarandeerd 20 of 25 goals maakt en anderen beter laat spelen, dan mag hij wat ons betreft een topsalaris verdienen dat op dit moment het salaris van de beste speler van FC Groningen overstijgt. Dat is twee.

Wij hoeven helemaal niet voorop te lopen, maar naast de korte termijn is ook de lange termijn harstikke belangrijk. Vandaar dat Topsportzorgcentrum wat ik zojuist al heb uitgelegd. Hier kunnen ook veel meer andere activiteiten worden gehouden, bijvoorbeeld vanuit de Stichting FC Groningen in de Maatschappij. Het is veel meer dan voetbal en er zijn meer dingen in het leven, die belangrijker zijn dan voetbal. Als voetbalclub heb je ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid, zoals het bezoeken van scholen en ziekenhuizen. Dit wordt ook enorm gewaardeerd. Dus laten we vooral met dit soort dingen doorgaan!

De focus moet op voetbal liggen, daar ben ik het mee eens. Het gekke is alleen dat als het goed gaat niemand over onze andere activiteiten begint, maar zodra het wat minder gaat… Zo stond er laatst een foto van Levchenko op de voorpagina van de krant toen hij op uitnodiging van onze hoofdsponsor Essent een nachtje bleef slapen in ons stadion. Dan hoor je mensen om je heen: laten zij zich nou maar met voetbal bezig houden, wat ik heel goed begrijp hoor. Als ik niet beter zou weten, zou ik als supporter wellicht hetzelfde reageren. Maar een sponsorrelatie vraagt ook wat van je terug. Terecht. En dat is nodig om het voetbal te bedruipen. Dus laten we buiten het voetbal om vooral óók de dingen blijven doen, die we nu ook doen. 

En voetbal - dat ben ik met iedereen eens – moet hierbij altijd centraal staan.

Financieel

FC ging dit jaar niet naar Spanje voor een winter trainingskamp. De reden om dat niet te doen zou een financiële zijn. (bezuiniging) Gaat het zo slecht met FC?

Nee en ik snap niet hoe dit in de wereld komt, want het is helemaal niet waar. Wij hebben gezegd; wij gaan dit jaar niet op trainingskamp omdat na de jaarwisseling de korte voorbereiding en de eerste wedstrijd tegen Heracles elkaar heel snel opvolgden en er geen tijd was. We hebben toen gekozen voor een korte trip naar Duitsland. In Hoffenheim zijn we geweest en daar voorafgaand hebben we gespeeld tegen Almere City. Onze trainer heeft gezegd: ik hecht meer waarde aan een langer trainingskamp in de zomer om het simpele feit dat ik dan nieuwe spelers heb. Ik vind het dan prettig om de selectie dan langer bij elkaar te hebben.

Volgens mij - als je puur even naar de prestaties kijkt na de winterstop - wonnen we de wedstrijd bij Heracles met 1-4. Dus ach - wat mij betreft is het wel een goeie keuze geweest om niet op trainingskamp te gaan in Spanje, naar een ver oord waar het heel warm is, en gewoon in Nederland te blijven. Ik kan nu nog niet zeggen wat we de volgende winter doen, maar het heeft niks met geld te maken. Iedereen weet dat wij er financieel uitstekend voor staan.  

Was de nood zo hoog dat Antonia (aankoop naar verluidt 175.000 euro) gratis weg mocht naar Go Ahead, Rusnak (aankoop ruim 200.000 euro) voor 435.000 euro naar USA verkaste, Hoesen (aankoop naar verluidt 900.000 euro) voor een huursom naar USA is uitgeleend met een onzekere optie tot verkoop? En ook op Martijn van der Laan die weg mag – volgens VI werd hij voor een kleine half miljoen aangetrokken. Is dit met elkaar geen mega kapitaalvernietiging?

Rusnak niet, want die hebben we voor 2 ton gekocht en voor ruim 4 ton verkocht, dus dan kun je niet spreken van kapitaalvernietiging. Hoesen is even afwachten of de (koop) optie gelicht wordt, maar feit is ook dat Hoesen en FC Groningen nou niet bepaald een gelukkige combinatie was. Dat heeft iedereen gezien en daar hadden wij veel meer van verwacht. Hetzelfde geldt voor Martijn van der Laan, dat is allemaal bekend. Antonia was een speler, die het hier moeilijk had. Hij gaf zelf ook aan heel ongelukkig te zijn met de situatie. Hij ging uiteindelijk in de transferperiode niet weg en toen is gekozen voor ontbinding van zijn overeenkomst. En ja, dat kost altijd geld en natuurlijk is dat een stukje kapitaalvernietiging, daar kan ik niet omheen.

Hoe gaan jullie hier intern mee om want normaal gesproken in het bedrijfsleven met dit soort aankopen en verliezen vallen er koppen?

Neem van mij aan; overal worden keuzes gemaakt die goed en minder goed uitpakken. In elk bedrijf en ook bij elke voetbalclub. Dat gebeurt bij Ajax en bij PSV. En dat gebeurt bij Groningen en bij Bayern Munchen, dus overal. Ik zal je vertellen; over 100 jaar gebeurt dat nog steeds! Alleen de grote kunst is dat - van de pak ‘m beet 5 spelers die je haalt – er 3 of 4 succesvol moeten zijn. Het gaat er niet alleen om dat je goed scout, maar dat je die jongens ook goed analyseert en met ze in gesprek gaat. Past zo'n type speler bij FC Groningen en al dat soort dingen meer, waardoor je een weloverwogen besluit kunt nemen. Neem van mij aan; het zal ook de komende zomer weer het geval zijn dat je spelers hebt waar het minder bij uitpakt, dan je vooraf verwacht. Dat aantal moet je alleen zien te beperken.

Op de afsluiting van transfermarkt meldde zich een Engelse club voor Mahi en jullie hebben dit tegengehouden op basis van sportieve gronden. Opmerkelijk is dat jullie de naam van de club niet willen noemen en heeft dit te maken met een stilzwijgend akkoord zodat deze Engelse club Mahi deze zomer sowieso overneemt?

Nee we hebben nog geen deal gemaakt en dat kan ik naar eer en geweten zeggen. Sterker nog: wij hebben Mahi aangeboden zijn contract open te breken en te verlengen. Wij hebben de naam van de Engelse club niet genoemd uit respect voor de club. Je weet dat wij - als het kan, altijd open kaart spelen. Dat doen we ook met transferbedragen, wat ons betreft geen geheimen.

Hoe was de reactie van Mahi dan stond hij er positief tegenover?

Ja hoor, Peter Jeltema en ik hebben er met Mahi over gesproken en dat heeft geleid tot een aanbieding bij zijn zaakwaarnemer. Daar beraden ze zich nu op, dus dat is positief. 

Heeft FC Groningen financieel genoeg vet op de botten om zich deze zomer kwalitatief te kunnen versterken?

De bomen groeien hier niet tot aan de hemel, maar met de kennis dat we vorig jaar financieel een heel sterk jaar hebben gedraaid en het dit jaar wel wat lastiger hebben, moeten we kijken wat onze mogelijkheden worden. Want ja, lege tribunes en lege groene stoeltjes zorgen voor minder inkomsten. Maar nog steeds zijn wij in staat om geld te reserveren voor nieuwe aankopen, absoluut! Wij zitten niet in de situatie dat wij moeten huren of transfervrije spelers moeten halen. Wij zijn nog steeds in staat om het komende transferwindow te investeren. Maar nogmaals; dat is niet oneindig, maar dat snapt iedereen. 

Maar het gaat ons om kwalitatief goede spelers

Mij ook! Want ik heb liever dat wij 1 of 2 miljoen investeren voor kwaliteit, dan dat je een speler transfervrij haalt waar toch weer een krasje aanzit. Dus dat zijn we wel met elkaar eens.

We hadden het al over de lege stoeltjes en wat jij denkt waar dat van komt en over de amusementswaarde, welke kwaliteiten mis jij in het huidige team?

Daar hebben we het hiervoor al even over gehad. Een echte leider, een persoonlijkheid. Ik wil niet individueel spelers beoordelen, maar je kunt er heel veel over zeggen. Ik denk dat er met name behoefte is aan scorend vermogen en dan met name op ons middenveld. Het is ook prettig als je eens terug kunt vallen op een middenvelder, die er af en toe ook eens een bal in kan prikken. Voor nu wil ik er niet te gedetailleerd op ingaan. Belangrijk vind ik een persoonlijkheid zoals Danny Buijs, Antoine van der Linden, Maikel Kieftenbeld en in een verder verleden waar ik helemaal gek van was Harris Huizingh en Joop Gall, dat soort spelers. In de jaren 80 had je in het Oosterpark Jan van Dijk, Jos Roossien. Dat waren de echte en je vergeet één hele belangrijke vind ik, dat is Martin Drent. Dat waren echt nog clubjongens. Martin Drent heeft de mogelijkheid gehad om bij tal van andere clubs te gaan voetballen, maar die was helemaal gek met zijn cluppie en zijn onvoorwaardelijke trouw aan Groningen. Dat is allemaal erg romantisch, maar het is niet meer de realiteit. 

Dat is toch een stukje identiteit van de supporter naar het team?

Dat ben ik helemaal met je eens. Dat is ook de reden dat we toch graag wat meer spelers willen uit de eigen opleiding. Aan de andere kant zien we ook dat een Hans Hateboer naar Atalanta Bergamo kan en dat hij daar toch verschrikkelijk graag naar toe wou. Dat kun je spelers niet kwalijk nemen. 

Wat wij ook heel vaak horen: waar zijn al die miljoenen gebleven van de transfers?

Dat is heel simpel. Het geld dat binnenkomt bij FC Groningen van transfers, daarvan mag 50% van de netto-opbrengst geherinvesteerd worden in de selectie. De overige 50% heb je nodig om andere dingen te realiseren. Ik noem een klein voorbeeld. We hebben afgelopen zomer een nieuw hoofdveld aangelegd hier in het Noordlease Stadion en dat koste € 480.000. Daar moet wel geld voor zijn! Dan kun je zeggen; dan maar geen nieuw veld en weer op die knollentuin zoals vorig jaar, maar zo werkt de wereld ook niet. Dus het is niet alleen investeren in spelers, het is ook investeren in andere faciliteiten. Je moet er ook nog voor zorgen dat je een beetje vet op de ribbenkast hebt en dat je ook eens een keer een tegenvaller fatsoenlijk kunt opvangen. Zo simpel is het dus, daar zijn al die miljoenen gebleven! We zijn nu dik tevreden over het hoofdveld en ook de trainingsvelden, die zijn fantastisch! 

Het (gedeeltelijk) bedrag van de transfer van Granqvist van Genua naar Rusland, naar verluidt € 200.000 + 5% rente, is dat ooit nog binnengekomen of is het definitief oninbaar?

Nee hoor, dat geld hebben we allemaal gekregen. We hebben nu weer recht op een nieuwe bonus. Dat gaat om iets van €15.000/16.000 en daar vissen we nu weer achteraan.

 

 

Reacties:
15-02-2017 om 21:51

Heeft Klaas nog last van zijn vingers?

prima stuk!

15-02-2017 om 22:15

Prima vraagstelling, Klaas. Voor mij zeer herkenbaar. Op naar Donderdag, ben zeer benieuwd!!!!!Daarna even naar de fysio voor een massage aan de vingers. Zit overigens in het zorgpakket.(lol)

15-02-2017 om 23:37

mee eens .  Hier en daar heb ik nog enkele twijfels over wat er wel en niet gezegd wordt door Heer Nijland. 

Niet om hem aan te vallen hoor, maar ik herinner mij toch een iets andere realiteit bij de transfervrije spelers die er o.a. met Maduro en Hoesen werden gehaald...spelers met een krasje erop, dat wil ik niet beweren; maar met het systeem en de selectie van 2/3 jaar terug is nu definitief afgerekend, een enkele speler daargelaten  verder heeft Nijand vorig seizoen nog zelf verklaard dat hij Van de Looi in z'n laatste seizoen had voorgesteld om het trainingskamp in Spanje te schrappen in de winter, en dat die trainer toen daar wel (karaktervol)aan vast bleef houden.  Óf -en in hoeverre noodzakelijk- dit met geld te maken had...ach laat ik dit maar onder het kleed vegen.

Ik ben trouwens blij dat dhr Nijland dit seizoen niet zo nadrukkelijk iedere cent in de pers vermeld,  die de Groninger kant opkomt. Het gaf soms een beetje Dagobert Duck gevoel, compleet met dat zwemmen in het pakhuis met geld.  

Het is natuurlijk zo dat als ( zoals Nijland vertelt ) de club er nu goed voor staat financieel, dat dit met een risicovoller beleid van mislukte dure spelers, het wel héél hard bergafwaards kan gaan.  Opvallend dat de directeur die Europese groepsfase nu niet noemde...geen roem, wel geld.   Misschien kwam ook dát voor de selectie te vroeg net zoals die U23/jupiler competitie waar ze nog niet klaar voor zijn.

Bedankt ! redactie voor dit mooie interview.  

 

De ambities, daar is een tipje van de sluier opgelicht:  die zijn er dus wel - ook concreet - Volgende aflevering gaat het over sponsoring en de toekomst van de FC.  Daar wordt trouwens in het openbaar niet veel over gezegd- is een soort bedrijfsgeheim, hoe je precies met je middelen omgaat - want zoals bekend ben je te rooskleurig openhartig  over de financiële reserves, dan kan je de eerstvolgende gelegenheid het uit je hoofd zetten dat er nog een speler voor onder de hoofdprijs  BIj de FC G komt spelen; daarom  meer algemene waarheden bij het perspraatje aan het begin van het seizoen, maar- ik hoop dan vurig dat er in de zomer inderdaad weer één of twee kwaliteitsspelers bij mogen komen, zoals dhr Nijland ten doel stelt en dat de trainer de selectie daarmee kan opjutten en aansturen voor meer spectaculair voetbal.

Het voetbal is dus niet een cleane 1 + 1 = 2  maar o.m. door topsportcondities te geven aan spelers, dat die uiteindelijk een seizoen lang beter kunnen presteren en renderen.

Ook mijn vingers weigeren soms dienst (de accurate aanslag) aan het toetsenbord, maar dat is nu eenmaal de drang om mee te willen praten en denken over de FC...althans bij mij   niks minder.

    

15-02-2017 om 23:24

Leuk om te lezen en duidelijk allemaal alleen jammer dat hij geen antwoord geeft overde lege stoeltjes

16-02-2017 om 08:12

Dat isheel simpel Achmed rare tijden en slecht voetbal duidelijker kan het niet toch

16-02-2017 om 03:25

Mooi artikel, vindt hans toch wel heel dicht bij de supporters staan klasse.

Enige vrasgteken voor mij is de 50~50% regel voor het herinvesteren in nieuwe spelers ,deze regel bestaat al vrij lang en is en was het plan om FCG weer financieel weer gezond te maken, nu is FCG weer gezond en bv het spelersfonds is zo goed als weg dus wasrom zitten we nog steeds op 50%??

 

16-02-2017 om 09:39

de vraag stellen is hem beantwoorden !    De bedrijfsvoering en financiering vraagt dat het geld uitgesmeerd kan worden over jaren.

Spelers(aankoop)  financieren doen banken niet, dwz. dat moet uit eigen middelen. Of er 50% nodig voor "overige zaken" buiten de spelers om is, dat is wel moeilijk te zeggen, maar voor de vastigheid van de BV begrijpelijk.      

16-02-2017 om 09:42

Zucht Sjon de vraag word toch gesteld in het interview aan Hans Nijland , niet aan jou. Komt er op neer dat de lege stoeltjes komen dat fcg een echte leider mist zoals meneer nijland het stelt.kortom hij gaat hier niet op in.

16-02-2017 om 10:30

Door het zuinige transferbeleid krijg je waarschijnlijk 2 miljoen minder aan transferinkomsten dit jaar en het geld van de lege stoelen wat je mist ben je het gereserveerde geld weer kwijt om dat op te vangen. Blijft dan minder geld over voor nieuwe spelers in de zomer.Ik vind  dat niet echt slim. Ik denk dat we volgend jaar weer teleurgesteld worden met nieuwe aankopen. Maar we zullen het zien.

16-02-2017 om 13:48

we zullen het inderdaad ( snel ) zien...ook voetbalbestuurders leven met waarheden die de ene dag gelden, en de volgende dag niet (meer).  En goed opletten:<het begint en eindigt altijd met voetbal> zegt Nijland..hij zegt niet: " het begint of eindigt altijd met voetbalspelers".  

harley16-02-2017 om 13:40

Blij met dit interview. Eindelijk de vragen rechtstreeks gesteld die bij zovelen leven! Prima !

campesino16-02-2017 om 15:35

Inderdaad. vreemd dat het dagblad van het noorden of rtvnoord zoiets niet kunnen.

16-02-2017 om 16:43

Misschien dit in zijn thuishaven in een gemoedelijke ontspannen sfeer , ipv een kruisverhoor 

16-02-2017 om 16:43

Misschien dit in zijn thuishaven in een gemoedelijke ontspannen sfeer , ipv een kruisverhoor 

appie happie16-02-2017 om 17:56

En ik had veel meer reacties verwacht van de BM bezoekers..Altijd veel commentaar maar nu ff niet , behalve natuurlijk Kees en Rob Roy  en ik zei de Gek..

 

Dus emmers posters laat je gelden nu is het de tijd ervoor

campesino16-02-2017 om 19:11

Tsja appie, wat moet je er van zeggen. het is allemaal klip en klaar en vrij gedetailleerd

Woltjer16-02-2017 om 20:05

Uitstekende vragen met vaak een helder antwoord van Nijland. 

Dit interview geeft een hoop duidelijkheid omtrent de gang van zaken binnen het beleid.

Heb Nijland altijd als een echte FC man gezien, en is bij deze weer bevestigd !

U moet eerst inloggen of registreren om een reactie te plaatsen!