Terug

Deel deze pagina:

Matchday! FC Twente - FC Groningen

Door Paul Omta 61 reacties

Matchday! Vandaag de lunchwedstrijd. Om 12:15 nemen Twente en Groningen het op in een heuse subtopper. Een duel tussen de nummers 7 en 8 van de Eredivisie.

Groningen is het even helemaal kwijt. Na een uitstekende eerste seizoenshelft, waarin zelfs stiekem werd gedroomd over Europees voetbal, is de ploeg van Lukkien het met name de laatste weken helemaal kwijt. Al vier keer op rij werd er verloren. Daarin wisselt Groningen goede wedstrijden zoals tegen PSV, af met dramatische potjes tegen Fortuna, Sparta en ook afgelopen weekend tegen Utrecht. 

De FC lijkt vooral defensief behoorlijk wat wijzigingen door te voeren. Janse ontbrak tijdens de laatste training door een griepje en lijkt het duel met Twente aan zich voorbij te moeten laten gaan. Op zijn plaats gaat waarschijnlijk de vaste linksachter Peersman spelen, op zijn positie is dan plaats voor Wouter Prins. Voor de talentvolle verdediger is het zijn derde basisplaats van het seizoen. Rechts achterin lijkt Lukkien ook te gaan wisselen, al wilde hij daar zelf bij RTV Noord nog niet te veel over prijs geven. Echter zijn er op basis van zijn uitspraken en de vroege wissel tegen Utrecht genoeg aanwijzingen om te denken dat Mercera vanmiddag in Enschede aan de aftrap verschijnt, in plaats van de in een vormdip verkerende Rente. Op doel, op het middenveld en in de aanval zullen, mits iedereen fit de aftrap haalt, de zelfde namen staan als vorige week zaterdag.

 

Twente kent tot nu een wisselvallig seizoen. De ene week speelt het de sterren van de hemel en verslaat het Heerenveen met 5-0, een week later pakt het ternauwernood een puntje in Velden-Zuid. Vooral het maken van doelpunten breekt de ploeg van trainer Joseph Oosting op. Twente zit competitie-technisch een beetje in hetzelfde schuitje als Groningen, wil er nog aanspraak gemaakt worden op directe plaatsing voor Europees voetbal, dan moet er vanmiddag gewonnen worden.

Eerder dit seizoen eindigde het duel tussen de rivalen nog in 1-1, nadat Groningen een uitstekende, misschien qua spel wel de beste, eerste helft niet wist te bekronen met een doelpunt. De laatste 4 uitduels in de Grolsch Veste gingen echter verloren.

 

Een uitverkocht uitvak reist af naar Enschede, 1000 man sterk. Come on FC!

Reacties:
appie happie22-02-2026 om 09:01

Tijd voor een 3 punter...de FC is in uitwedstrijden beter dan thuis( meestal) en Twente wil voetballen,dus er komt ruimte.

Mercera voor Rente dat is een pluspunt...

Vandaag heb ik andere bezigheden en zal ik niet kunnen kijken..

Succes en een leuke wedstrijd allemaal.

HermanBadkuip22-02-2026 om 09:16

Vanmiddag tijdens de lunchwedstrijd in Enschede zal het team van Lukkien laten zien wat ze waard zijn! FC Twente moet thuis vol op de aanval spelen en dat is in het voordeel van onze youngsters, die met snelle counters kansen gaan krijgen. Voorspel een mooie 1-3 overwinning, zeker met de steun van ons legioen dat met zo'n 1000 man FCG gaat supporten! Jammer dat Dies Janse niet meedoet, maar dat geeft weer kansen voor onze talentvolle backs Mercera en Prins! Nog altijd zonder Tika de Jonge, dat is wel weer een aderlating voor ons. Veel plezier allemaal in het stadion of voor de buis....Forza FCG, kop d'r veur en scoren! 

no guts no glory22-02-2026 om 09:27

We zijn er weer bij. Verplichte buscombi. Dus weer puinhoop bij de Euroborg. Om 08.10 uur bij de Euroborg zijn en vertrek om 09.20 uur . Waarom die verschillende clusters als je toch nooit op tijd vertrekt? Maar goed we rijden. Ik was erbij toen we met 3-5 wonnen in 2017 door 2 prachtige goals van Idrissi. We behaalden toen in de laatste competitiewedstrijd de playoffs voor Europees voetbal. Verder nooit een overwinning in Enschede mee mogen maken. We gaan er vandaag voor . Ik zeg 0-2. Jammer dat Janse waarschijnlijk niet mee doet. Mercera en Prins op de back plaatsen is een verbetering. Hopen dat het scoren vandaag ook beter lukt. Van Bergen speelt uit vaak beter dan thuis. Een echte handenbinder. Dan moet er ruimte op het veld komen voor de andere aanvallers. 
come on FC. 

Harris22-02-2026 om 11:34

Inleidend stuk:John vd Brom nu trainer ipv Oosting Ik denk 1-2 o.b.v. wilskracht

 

Boerentrien22-02-2026 om 12:03

Dit is echt een hele lastige uitwedstrijd. Ik ben daarom al blij met een punt. 

grunn196722-02-2026 om 12:46

1e halfuur is het voetballend weer zeer matig en teleurstellend . Het is wachten op een doelpunt voor Twente. 

Voetbal van voor de winterstop is helemaal weg. Moeten nog wel paar punten gepakt worden om niet in problemen te komen.

Oeleoptak22-02-2026 om 13:17

1-1

Zeer matig van beide kanten. Jammer van blunder Vaessen.Ons aanvalsspel is slecht. Haal a.u.b. Schreuders er uit. 

Heiky22-02-2026 om 13:27

 En weer wordt er niet, of waarschijnlijk te laat, ingegrepen. Je ziet toch dat het (weer) niet loopt? 

grunn196722-02-2026 om 14:14

Weer waardeloos. Met de handtekening van Vaessen  en Peersman.

Zal een strijd worden om nog 3 punten te halen... tijd om weer naar beneden te kijken.

Fan van lukkien, maar lijkt dat hij de spelers niet meer kan raken... nog paar x een verlies dan is de situatie niet meer houdbaar.

Hopelijk keert de situatie.

Bierboer22-02-2026 om 14:18

2 persoonlijke fouten kosten je 2 goals. V bergen harde werker, maar je voetbalt zonder spits. Krijgt zijn kansjes wel maar scoort veel te weinig. Zitten 2 spitsen op de bank. Middenveld hoop gedribbel maar vooral breed en terug. Vormdip moet niet te lang meer duren. 

 

Fido22-02-2026 om 14:31

Zou Lukkien van Bergen wel eens durven wisselen voor een echte spits want dat gedraaf heeft geen rendement meer en met Schreuder erbij.

hermank196922-02-2026 om 14:47

Omdat van Bergen nimmer nooit een spits is, dit zeg ik al zo lang! Hij is een nr 10 die in dienst is van een spits en meer niet! Bij weet niet wat hij moey doen. Een echte spits moet je voor geboren zijn.

PDI22-02-2026 om 14:36

Tijd om Van Bergen en Land te wisselen voor Willumsson en Zawada. Schreuders eerder wisselen, draait en draait zonder rendement. Probeer Metu daarvoor te brengen, heeft lef genoeg. Hernes eerder voor Vd Werff.

Heiky22-02-2026 om 14:42

Ik zou Peersman ook eens wisselen. Wellicht de leeftijd maar begint steeds meer steken te laten vallen. Weet iemand iets meer over Elvis van der Laan? Zou hij die rol in kunnen vullen?

hermank196922-02-2026 om 14:45

Heb de moed allang opgegeven. Ik roep al een tijdje dat o.a. van Bergen moet banken om van enkele andere spelers nog maar te zwijgen. Het is jammer dat Lukkien zijn nieuwe contract heeft getekent, wat ik ook al een tijdje roep dat als Groningen een stap wil maken er een pitbul voor de groep moet staan. Hoeveel onnodige punten hebben we nu inmiddels al verspeeld? 

Heiky22-02-2026 om 14:52

De moed heb ik nog niet oogegeven want het voetbal van voor de winterstop was bij vlagen oogstrelend. Dat kan toch niet zomaar verdwenen zijn? En toen stonden, nagenoeg, dezelfde 11 op het veld  Zou het ontbreken van Tika de Jonge hier een rol in spelen? Klinkt raar maar sinds hij weggevallen is, is er geen wedstrijd meer gewonnen. Niet noodzakelijkerwijs maar opvallend is het wel 

Boerentrien22-02-2026 om 14:49

Weer een onnodig verlies. Om moedeloos van te worden. Maar is tegelijkertijd het goede nieuws. We worden niet weggespeeld. Daar hou ik me dan maar aan vast.

Heiky22-02-2026 om 14:54

We worden eigenlijk geen enkele wedstrijd weggespeeld maar staan wel steeds met lege handen.

no guts no glory22-02-2026 om 15:14

Flink balen vanmiddag. Vaessen komt voor de zoveelste keer weer als een kamikaze uit zijn goal. Meestal loopt het goed af maar nu dus niet. Kan iemand hem dat eens vertellen. Geeft heel veel onrust in de verdediging. We hadden wel een punt verdiend maar we zitten in de hoek waar de klappen vallen. Het niveau van NAC , Utrecht, Fortuna uit halen we niet meer. Elke keer is de laatste pass niet goed. Behoorlijk frustrerend terwijl er dan vaak veel ruimte ligt. Het begint toch wel structureel te worden. We zijn minimaal gelijkwaardig maar halen elke week weer geen resultaat. Ook nog tijden voordat we eindelijk wegrijden met de bussen . Wat een klotendag  . Sta je s'ochtends om 05.45 uur voor op . Nou ja het is niet anders  . Dan moeten we het thuis tegen Ajax maar doen  

 

ChiChi22-02-2026 om 16:41

Als het zo door gaat wordt het geen playoffs voor europees voetbal, maar playoffs voor eredivisie behoud.

PDI22-02-2026 om 17:43

Op het moment dat Tika de Jonge terugkeert in het elftal zal het beter gaan. Lukkien's protégé Van Bergen banken. Zawada erin, als je de backs hoog hebt staan en er is niemand voor de goal, wat is dan het nut van  die hoge backs? En daarachter Willumson. Land mag een belofte zijn, ik heb hem niet gezien. 

HermanBadkuip22-02-2026 om 20:05

Tika de Jonge, onze stille motor, wordt zeker erg gemist in het team van Lukkien! Hoop dat hij binnenkort weer meedoet, misschien zondag uit tegen Volendam? Geef inderdaad Hernes en Metu meer speeltijd. De oudjes Rente en Peersman moeten maar even banken de komende wedstrijden! Ook een echte spits in de basis, Willumsson of Zawada en van Bergen op 10. De eerste overwinning in 2026 komt steeds dichterbij....

ChiChi22-02-2026 om 22:50

Fout Herman!    In januari henben we nog van de friezen gewonnen!

HermanBadkuip22-02-2026 om 22:51

Je hebt helemaal gelijk ChiChi, maar het voelt al weer zo lang geleden....

King Poffel23-02-2026 om 10:46

Eén ding scheelt: Rente was eindelijk weer eens foutloos gisteren, graag zo houden 

 

De FC heeft zich als organisatie de laatste jaren goed ontwikkeld, maar misschien is het nu zaak om de professionalisering nog iets verder op te krikken. Ik doel dan op assistent-trainers met specifieke kwaliteiten aan de staf toe te voegen, zoals bijvoorbeeld een echte spitsentrainer (die ook de rest van de voorhoede erbij kan nemen).

HermanBadkuip24-02-2026 om 17:36

Beste King Poffel, bij FCG hebben ze toch Peter Hoekstra én Arjen Robben in de trainersstaf? Zij zouden onze spitsen toch veel bij kunnen brengen? Hoop dat de gifbeker nu eindelijk helemaal leeg is, zondag uit tegen Volendam wordt het vast 2-1 voor FC Groningen!

King Poffel25-02-2026 om 07:52

Goedemorgen Herman, Hoekstra is een skilss/techniek-trainer en werkt voornamelijk met de jeugd en ook Robben werkt met de jeugd. Wat ik bedoel is dat je net als Hoekstra als techniek-trainer bij de jeugd dit moet doortrekken naar het eerste met trainers met specifieke kwaliteiten, die zijn er op dit moment nog niet bij onze staf.

Komende drie wedstrijden (Volendam, Ajax en Zwolle) zie ik ook wel aardig positief in.

Boerentrien, dank je voor het compliment. We zitten wel vaker op een lijn, geloof ik 

Boerentrien23-02-2026 om 13:07

Vooropgesteld  dat ik niet blij ben met 5 verloren wedstrijden op rij, maar ik ben wel heel blij met het vertoonde spel. Als ik nog terugdenk aan die inspiratieloze en slechte wedstrijden in het verleden, dat wil je echt niet meer. En verder, we staan nog steeds in het linkerrijtje, niks mis met de huidige plek. King Poffel, ik ben het helemaal met je eens. Top verwoord.

Thomas Portugal23-02-2026 om 13:42

Zonder Tika de Jonge is de verdediging kwetsbaarder gebleken, dat moge duidelijk zijn. Ondanks enkele kritische geluiden hierboven, en terecht, blijft bij mij het glas halfvol om de volgende redenen:

Spelers die aan het eind van het seizoen hopelijk blijven: Tika de Jonge, Blokzijl, Schreuders, Thom van Bergen, David van der Werff, Travis Hernes, Mercera, Blokzijl en Prins. Dat is toch geen kattenpis, waarbij ik moet aangeven dat ik nog niet helemaal overtuigd ben van Prins, maar in principe, goede back-up. Ik hoop ook dat Zawada blijft en zijn vorm hervindt. De rest mag of gaat weg. Als je deze jonge selectie aan kunt vullen met wat snelle, technische spelers, heb je volgend jaar weer een mooi elftal. Mo kan aan de bak.

Heiky25-02-2026 om 23:04

Overigens lees ik berichten dat zowel Feijenoord als AZ achter de transfervrije Metu aanzitten. Transfervrij? Die knul is 17 ofzo. Hoe kan hij nu al transfervrij zijn en waarom ligt hij niet langer vast? Is hij op z'n 14e al gecontracteerd ofzo? Kan iemand daar iets meer over vertellen?

hermank196926-02-2026 om 04:01

Ja las ik ook, wanbeleid. Toen die jongen inviel in zijn 1e partij viel hij mij al gelijk op wat hij in zijn mars heeft. Dit had ik ook geschreven. Het is dan ook echt slecht van de Fc dat ze dan zo laat zijn. Not.aliter ben je hem dan kwijt als Feyenoord komt. Daar gaat je miljoenen Mo!

Boerentrien26-02-2026 om 11:06

Er wordt zoveel onzin geschreven, ik moet nog zien, of dit op waarheid berust.

campesino26-02-2026 om 13:02

Inderdaad, het kan natuurlijk anders liggen. Misschien heeft hij nooit willen bijtekenen ( dan zou ik hem ook niet laten spelen) . Maar mocht de FC hem inderdaad nog geen aanbieding hebben gedaan, dan is er voor de verantwoordelijke maar 1 maatregel mogelijk: op staande voet ontslaan!!!

Oeleoptak26-02-2026 om 17:35

Vanuit diverse bronnen lees en hoor ik dat er inderdaad nog geen enkel contact is geweest. Die kunnen dat fout hebben maar ik ben het met Campesino eens dat als dat wel waar is dat ze dan Mo er maar weer uit moeten trappen. Ook is er geen contact met Resink geweest om te proberen dat contract te veranderen. Had je tenminste kunnen proberen. 

King Poffel27-02-2026 om 14:38

"Ryan Metu is met FC Groningen in gesprek om zijn aflopende contract te verlengen. In de winter kon de 17-jarige aanvaller de overstap naar AZ en Feyenoord maken, maar koos daar niet voor. Hij gaat ervan uit dat hij zijn aflopende verbintenis bij Groningen gaat verlengen."

Bron: Bleeker op X.

HermanBadkuip27-02-2026 om 15:07

Hele verstandige keuze van de talentvolle Ryan Metu om bij FCG bij te tekenen! Komend seizoen krijgt hij vast en zeker nog meer speeltijd in het eerste van FC Groningen, dat is bij AZ of Feijenoord maar afwachten....

Boerentrien01-03-2026 om 10:29

Als ik naar de stand kijk, moeten er vandaag wel punten gehaald worden. Anders komt er de stress bij van het naar beneden moeten kijken. Voetballen kunnen we wel  daar ligt het niet aan. Ik hoop vurig, dat het vandaag wel lukt de kansen te verzilveren.

appie happie01-03-2026 om 10:41

Volendam ook niet groter maken dan het is,er bovenop zitten en geen ruimte weggeven,dat moet 3 punten opleveren.Anders is er wel echt paniek en is het verder niet te overzien.

Als het niet loopt in de rust wisselen bv Metu en Hernes,want met Land win je de oorlog ook niet..

HermanBadkuip01-03-2026 om 10:45

Hoorde dat Jorg Schreuders afgelopen week ziek is geweest, hoop stilletjes op een basisdebuut voor Ryan Metu als linksbuiten. Ben vandaag al blij met een klein resultaat in Volendam, drie punten zou helemaal geweldig zijn....Waarschijnlijk gaan we weer winnen als onze stille kracht op het middenveld, Tika de Jonge weer meedoet. Zie écht wel kansen voor FCG als Volendam vol op de aanval gaat spelen en wij met snelle counters eruit kunnen komen....

Tis vanmiddag aanhaken bij het linkerrijtje of nog verder dalen in de ranglijst, bij winst kun je zo maar weer boven Heerenveen staan....

Boerentrien01-03-2026 om 10:53

Wat is de stand van zaken van Tika de Jonge? Traint hij al weer mee?

campesino01-03-2026 om 13:34

Ik zie dat de opleving van boerenmacht van korte duur is geweest.  Hoop dat de inzinking van groningen vandaag ook eindigt. Als volendam  vandaag wint komen ze op 4 punten. Dwz nog maar 4 punten voor op plek 15

Oeleoptak01-03-2026 om 15:29

Tygo Land veroorzaakt penalty, 1-1

FC was voortdurend voor ander doel maar niet vinnig genoeg daar. Wel 1-0 gemaakt, maar het mag pittiger. Verdedigend geen grote problemen gehad, wel slordigheden en slechte dekking nu en dan. Maar toen te lang vasthouden van Land. Heel dom en onnodig. Kunnen we nu weer opnieuw beginnen

Heiky01-03-2026 om 15:48

Ai.....Resink. We moeten even afwachten natuurlijk, maar lijken we ook voor langere tijd kwijt te zijn. Kan er ook nog wel bij. Eerst Tika en nu Resink ook nog.

Oeleoptak01-03-2026 om 15:53

En 2-1 voor Volendam. Leek niet onhoudbaar.  Resink er af met ernstige? Blessure. 

Heiky01-03-2026 om 15:53

En jawel, weer 2-1. Steeds hetzelfde riedeltje.

grunn196701-03-2026 om 15:57

Deze ga je ook verliezen, het wordt nog een strijd om nog 3 puntjes te pakken. Voorin is er niemand die een doelpunt kan maken.

Normaal kom je niet meer in degradatie problemen, maar als dit doorgaat. 

Ben een fan van lukkien, hoe lang nog houdbaar...

Van Bergen gaat de hele wereld over. Die arme jongen gaat nooit een doelpunt maken.  

Heiky01-03-2026 om 16:03

Iedere wedstrijd hetzelfde gedonder. 1-0 voor komen om het vervolgens vol-le-dig uit handen te geven. Tegen Ajax zonder Taha, de Jonge en ga er maar vanuit dat je Resink voorlopig ook wel kwijt bent. Net nu Ajax echt wel te pakken is.

Oeleoptak01-03-2026 om 16:14

Voorin is het huilen met de pet op. Schoten ver, ver naast. Het is echt slecht wat dit FC laat zien. Geen overtuiging, geel felheid. En 15 minuten voor tijd komt Dick weer met zijn drie wissels. Ik denk wel eens dat hoe het elftal speelt een afspiegeling is van het karakter van de trainer. Van Bergen mist weer eens een reuzenkans. 

Heiky01-03-2026 om 16:19

Van Bergen maar eens een keer niet opstellen. Die weet nog te missen als het doel 4 bij 4 is zonder keeper.

Fan op afstand01-03-2026 om 16:19

KKD here we come!!!

RKR01-03-2026 om 16:19

Wordt alsnog een gevecht voor lijfsbehoud. 

RKR01-03-2026 om 16:19

Wordt alsnog een gevecht voor lijfsbehoud. 

Heiky01-03-2026 om 16:29

Van Bergen scoort? De wonderen zijn de wereld nog niet uit blijkbaar. 

Heiky01-03-2026 om 16:32

Enfin. Laat maar weer.

grunn196701-03-2026 om 16:33

Degradatie spook komt dichterbij.

Zal een gevecht worden om er in te blijven.

 

 

Oeleoptak01-03-2026 om 16:36

En in de laatste minuut 3-2

Het gaat met dit elftal toch heel moeilijk worden. In de zomer moet ervevht wat gebeuren, m.n op gebied scorend vermogen. Lijkt nu nergens op. 

Boerentrien01-03-2026 om 16:39

Wat een enorme domper! De gifbeker is nog niet leeg. Dat wordt weer stressen helaas. Hopeljjk valt de blessure van Resink mee.

Heiky01-03-2026 om 16:49

Wat is er in vredesnaam met dit elftal gebeurd? Tot voor, relatief kort geleden, een team waar menigeen in Nederland jaloers op was vanwege het mooie en, door jonge jongens gedomineerde spel, tot lachertje, want zo kunnen we het onderhand wel noemen, van de Eredivisie? Kijk, 5e plek vasthouden, daarvan wist je dat het niet ging gebeuren, maar dit is echt wel stuitend wat er nu gebeurt.

HermanBadkuip01-03-2026 om 17:33

Tis toch niet te geloven, we zitten écht in de hoek waar de klappen vallen.....weer een ongelukkige nederlaag, na een eerste helft waarin het team van Lukkien volop kansen kreeg! Daarna het ongelukkige moment met onze aanvoerder Stije Resink, vrees voor een vervelende, langdurige knieblessure voor hem....Thom van Bergen, die wél de 2-2 scoorde, maar daarvoor veel kansen mistte. Hélaas geen punten tegen Volendam, dan moet 't volgende week tegen Ajax gaan gebeuren, hélaas zonder Stije Resink en Younes Taha....

Heiky01-03-2026 om 17:39

En de Jonge zal er ook nog wel niet bij zijn. Wat mij op het volgende brengt: de FC is aan de lopende band gaan verliezen sindsTika in de lappenmand zit. Ik wil niet beweren dat er een causaal verband is maar opvallend is het wel.

Fan op afstand01-03-2026 om 18:03

 We zitten het hele seizoen al in de hoek waar de klappen vallen. Als we scorend vermogen hadden gehad hadden we tijdens de winterstop 38 a 39 punten moeten hebben. En toen was het jammer maar nu begint het aardig kritisch te worden dat we geen scorend vermogen hebben. Maar de trainer had geen extra scorend vermogen in de winterstop.  Dus nu billen knijpen. 

Fan op afstand01-03-2026 om 17:47

Zien dat de 36 punten zo snel mogelijk gehaald worden en dan maar duimen.  En vergeet Europees voetbal maar. 

King Poffel01-03-2026 om 18:21

@Heiky, Tika is super belangrijk voor FC Groningen, wat ook nog wel vaak onderschat wordt. Hij is ontzettend sterk in zijn positionering waardoor hij zorgt voor een bepaalde balans in het elftal, ook is hij niet vies om er in te kleunen en speelt hij zakelijk. Land is wat flegmatieker, steekt alleen af en toe een pootje uit en is bang dat zijn broekje vies wordt. 100x liever Tika dan Land wat mij betreft. Ook de statistieken wijzen uit dat Tika een belangrijke speler voor de FC is.

Over de wedstrijd van vandaag: geen idee waar ik naar heb zitten kijken, was geen touw aan vast te knopen.

Boerentrien01-03-2026 om 19:16

En dan denk je  ( sport) psycholoog of spitsentrainer ontslaan. Iets zit er duidelijk niet goed.

grunn196701-03-2026 om 19:40

Overigens drama voor Resink, lijkt op een kruisband. Zal dit jaar niet meer voetballen, geen transfer... 

 

Fan op afstand01-03-2026 om 19:57

Als dat waar is: DRAMA. Zeker voor hem.

RKR01-03-2026 om 20:56

Dit verval doet denken aan dat jaar voor degradatie. Goede 1e seizoenshelft en vervolgens net erin blijven. Die lijn doorgezet en er kansloos uit. Toen werden JSL, ngonge en de leeuw verkocht.

Het is dit seizoen de staf die de spitsen de nek om heeft gedraaid na een goed begin. Ze wonnen een paar keer en het is zo blijven staan.

 

Ik zie wekelijks een kopie. FC komt op voorsprong door een standaard situatie of toevalsgoal. Dan gooit de tegenstander wat hoge ballen en is het 1-1. Dan kun je na 50 minuten weggaan want dan wordt het 1-2.

Oeleoptak02-03-2026 om 00:37

Het is ronduit drama dat Resink wegvalt. Maakte de eerste goal. Maar belangrijker, hij is de leider van dit team. Wie gaat er nu opstaan om die rol over te nemen? Het oogt allemaal al als armoedig, met name de tweede helft. Hoe bestaat het dat je een late 2-2 alsnog in een nederlaag laat eindigen? Lukkien praat er over dat hij dat ook niet begrijpt. Maar waarom brul je dan niet je longen uit je lijf om spelers op de goede plek te dirigeren? Er is blijkbaar weinig gevoel voor urgentie. Zoals Dick de wedstrijd analyseert voel ik dat ook niet bij hem. Als ik trainer was was T Land niet levend weer uit de kleedkamer gekomen. Het is een vriendenclub, zeggen ze. Mooi man. Maar scheld elkaar ook graag verrot bij fouten. Bij kapitale missers. Bij kutpasses. Bij niet dekken. Genoeg dingen om op te schelden. Ik mis namelijk urgentie. De drang om optimaal te presteren. Ze zeggen dat ze dat wel willen. Snappen niet dat ze weer verloren hebben. Weten niet waar het aan ligt. Vinden het zuur. 
Dit alles is geen topsport. Dit is slap gedoe, van de TD, de trainer en de spelers. Topsport is meedogenloos. Kent geen jammer, of sneu, of weet niet waar het aan ligt. Want de lat ligt hoog. Falen kan een team een keer, maar niet zes!!! Keer achter elkaar. De tijd dat het bestuur niet ontkomt aan ingrijpen kan toch zeker niet meer ver weg zijn. Tenzij daar ook het credo is:' we zijn maar Groningen' . In dat geval kunnen we alleen maar naar beneden kijken. Tot we weer wegzinken naar de divisie onder ons. 

Stadjer8102-03-2026 om 08:04

Dit moet wel de slechtste februari ooit zijn met 0 punten. En tot nu toe ook 1 van de slechtste seizoenshelften ooit. In 2022/23 pakte de ploeg in Januari en Febuari nog 5 punten tegen Excelsior, Twente en Emmen. Maar had het al zo weinig punten dat het de lading niet dekte.

Die goede 1e seizoenshelft is mogelijk cruciaal nu. Normaal gesproken wint Groningen de komende 3 duels ook niet, omdat je het dus totaal hebt laten liggen tegen Volendam, NAC, Fortuna etc. Het zou een wonder zijn als er ineens wordt gewonnen van Ajax en AZ, en uit bij PEC.

De vorige keer zei ik al dat de ploeg naar plek 10 zou zakken. Nu verwacht ik dat ze naar 14 zakken. Scoren gaan ze niet buiten een toevalsgoal om, en tegenstanders hebben de kwetsbaarheid van deze ploeg allang geanalyseerd. Je ziet constant dezelfde geforceerde fouten. Als je niet kunt scoren repareer je dus ook geen tegengoal. Dit is er structureel aan de hand.

Maar Groningen en topsport? haha. Dat is hier niet en nooit geweest. Groningen zal altijd falen om met gedegen plannen te komen en om toekomstgericht te handelen. De Euroborg bijv. is alleen een voetbalstadion. Omdat er te klein gedacht is. Het genereert praktisch niks.

OT: Kardinge, Martiniplaza.. allemaal hetzelfde. Groningen cultuurstad toch? Ja, maar al deze projecten waren te klein gedacht en halen niks binnen. 20 jaar zijn er geen noemenswaardige concerten in stadspark geweest. Te klein gedacht. Je kunt het heel breed doortrekken maar Groningen is in het geheel traditioneel slappe hap. Blok autos in de binnenstad, daar kun je trots op zijn. Maak de infrastructuur een nachtmerrie. Maar vooral: wijs lekker altijd naar Den Haag.

 

 

campesino02-03-2026 om 12:25

Ik hoor veel dat groningen de kansen niet afmaakt en geen goals kan maken. Daar zir wel een kern van waarheid in, maar groningen heeft een veel groter probleem. Ze kunnen niet verdedigen. Na de winterstop zijn ze iedere wedstijd op voorsprong gekomen. Dan zou je zeggen , iets meer achteruitleunen en met meer ruimte de wedstijd beslissen. Maar ze kunnen gewoon niet verdedigen. Misschien even kijken hie Buijs dat aanpakt. Als je in een uitwedstrijd 2 goals maakte, mag je gewoon niet verliezen. Met land vd werf en taha is het middenveld domweg ook te licht

Heiky02-03-2026 om 15:44

Dat middenveld waar jij het over hebt, campesino, wordt de komende tijd sowieso vrij problematisch. Nog geen idee wat de ernst van de blessure van Resink is maar ga er maar vanuit dat die er langere tijd uitligt of zien misschien wel helemaal niet meer terugzien dit seizoen. Ook het ontbreken van de Jonge breekt het elftal al enige tijd op. Het lijkt wel of het daardoor, of mede daardoor, tandeloos is geworden. Nou weet ik niet hoe het herstel verloopt maar nu heb je een vederlicht middenveld met Taha, Land (valt me erg tegen trouwens) en van der Werff/Schreuders Veel meer smaken zijn er niet. Tuurlijk heb je ook nog Hernes en Seuntjes maar laatsgenoemde blijft een momenten voetballer. 

HermanBadkuip02-03-2026 om 16:16

Verwacht onze aanvoerder Stije Resink dit seizoen niet meer terug, als hij inderdaad een vervelende kruisbandblessure heeft opgelopen is hij zeker zo'n negen maanden uit de running....Tis te hopen, dat Tika de Jonge snel herstelt van zijn blessure, want FCG heeft hem hard nodig op het middenveld! Neem aan dat Jorg Schreuders de positie van Stije Resink op het middenveld inneemt, waardoor er op links ruimte komt voor Ryan Metu óf Travis Hernes....

Fan op afstand02-03-2026 om 16:28

Resink heeft via sociale media aangegeven dat hij een tijd, een tijd uit rolatie is. Dus einde seizoen en voorlopig geen transfer. En nu maar hopen voor hem dat hij voor de volle 100%zal genezen.  Wens hem veel sterkte en succes met de revalidatie. 

HermanBadkuip02-03-2026 om 16:33

Héél triest voor Stije Resink persoonlijk én ook voor FC Groningen, dat hij inderdaad een vervelende kruisbandblessure heeft opgelopen in het duel met Volendam. Hoop ook dat hij goed én snel revalideert en volledig zal genezen! 

Heiky02-03-2026 om 16:52

Inderdaad een vreselijke aderlating voor de FC, maar bovenal, en dat is veel belangrijker uiteraard, een intens persoonlijk drama voor Resink zelf. 

DanMan197102-03-2026 om 18:44

Word nog een zware klus, misschien moet de FC een poging wagen bij transfervrije spelers. Denk aan Frederik Midtsjo ofzo.

Heiky02-03-2026 om 22:55

Tsja, ik vraag me af of de FC bereid is een (transfervrije) speler te halen om erger te voorkomen. We kennen de club als tamelijk risicomijdend maar je kunt het restant van de competitie niet op de shoulders van alleen Schreuders, van der Werff, Land en Hernes laten aankomen. Hoe dan ook:het worden nog zware laatste 9 wedstrijden.

DanMan197103-03-2026 om 12:29

Eens. Moet er niet aan denken dat onze FC hetzelfde overkomt als Heracles een paar jaar geleden; degraderen op t laatste moment. Om zo'n horror scenario te voorkomen zou ik gaan rondkijken voor een sterkhouder op t middenveld. Maar ja...wie ben ik!?

HermanBadkuip03-03-2026 om 18:59

Zou met nog negen duels te gaan géén paniekaankopen doen, nieuwe spelers hebben véél tijd nodig om aan het spelsysteem te wennen en dat brengt alleen nog maar meer onrust én dat kunnen we nú niet gebruiken! Verwacht dat de rentree van Tika de Jonge niet erg lang meer zal duren, óók het verlies van aanvoerder Stije Resink moeten wij toch op kunnen vangen met de huidige selectie....

In de laatste zes duels hebben wij alleen terecht van een sterker FC Utrecht verloren, in de andere wedstrijden had het kwartje ook de andere kant op kunnen vallen....Na zoveel tegenslagen moet de ommekeer toch eens gaan komen, zeker als wij voetballend niet eens minder zijn dan onze tegenstanders. Laat 't dan komende zaterdagmiddag in de Euroborg tegen een kwakkelend Ajax maar gaan gebeuren! Met z'n allen kop d'r veur voor de broodnodige overwinning, met de onvoorwaardelijke steun van een uitverkochte Euroborg moet het FCG gaan lukken! 

U moet eerst inloggen of registreren om een reactie te plaatsen!