Terug

Deel deze pagina:

Tijdloos

Door Doeman 8 reacties

Gisteren heb ik waarschijnlijk voor de laatste keer V&D bezocht. De laatste stuiptrekkingen van een vroeger gerenommeerd warenhuis gaven een mistroostig gevoel. Het runnen van een winkel lijkt zo simpel nu je naast dit met vestigingen ook met webwinkels kunt ondersteunen. Zeker voor gevestigde namen als V&D lijkt het een één-tweetje, maar de consument heeft ook deze grote naam inmiddels meedogenloos afgestraft voor haar foute strategieën. Op het moment dat ik dit schrijf is de laatste adem nog niet uitgeblazen, maar het heeft er alle schijn van dat dit elk moment gaat gebeuren.

Binnen de sterk verouderde collectie van boeken vond ik het boekje “Voetbal” van de meester zelf, Johan Cruijff. Een boekje al, of juist pas(!), uit 2012 dat ik bij voorbaat al tijdloos zou willen noemen. Op een simpele wijze wordt verteld dat het spelen van voetbal simpel is. De adviezen om de sport op een nog hoger niveau te tillen zijn zelfs simpel. De voetbalvelden in de zomer openstellen voor de jeugd om het verlies aan trapveldjes in de wijk te compenseren; je moet er maar op komen! Te simpel.

Langzamerhand heeft de klant V&D de rug toegekeerd en dit is met de geleidelijkheid van een straalvliegtuig gebeurt. Voortdurende onvrede over assortiment, uitstraling, service, openingstijden en prijsstelling gaan het concern opbreken. De klant komt alleen nog even schuilen voor de regen of kou in het restaurant van La Place, hetgeen lang de teloorgang van de overige bedrijfsonderdelen heeft weten te verdoezelen.

De supporters van de FC laten als consument van de profsport in de Euroborg ook regelmatig weten waarom het koopgedrag rondom seizoenkaarten, losse kaarten, consumpties in het stadion én merchandise minder vanzelfsprekend is. Al dan niet openlijke kritiek op het beleid van de club, de sportieve aspiraties, een groen-achter-de-oren-coach, het onverwarmde stadion, het moderne voetbal, de kaartverkoop, de toegangsprijs, transfers en vele andere onderwerpen, maken dat bij wedstrijden in het stadion het groen van de lege stoeltjes langzamerhand te veel gaat overheersen. Binnen het stadion wordt zelfs geadverteerd om bezoekers te verleiden tot reizen naar andere stadions in met name Engeland, hetgeen door lagere vliegprijzen ook voor normale supporters een optie geworden is. Alsof je in de V&D de schaarse klanten aanbeveelt om toch vooral maar eens bij de Hema of Bol.com rond te kijken.

In tegenstelling tot de retail is de merkentrouw vooralsnog binnen het profvoetbal wat groter. Niettemin zijn er ontwikkelingen die ook de trouwe supporter zich van de favoriete club doen afwenden. Die moet binnen deze snelle wereld zijn warme gevoel maar eens zien vast te houden! Vroeger was clubliefde simpel en tijdloos; tegenwoordig (vooralsnog) alleen tijdloos. Op dat te onderstrepen ben ik er weer bij in de Euroborg. Tot morgen!

 

Reacties:
Ronnie 07-02-2015 om 19:07

Doeman, je hebt gelijk dat de ondergang van v en d en de terugloop van fc supporters overeenkomsten vertonen. Het aanbod is immers mega groot (op tv, de decoder etc, maar ook ander vertier op de zondag) het assortiment van fc was voor de winterstop niet geweldig ( vond veel wedstrijden saai, steeds dat oeverloze teruglopen) en de openingstijden verwarrend (vrijdag,zaterdag en zondag op 3 verschillende momenten) Komt nog bij dat de prijs kwalietsverhouding wat negatief begint door te slaan en ziedaar, een terugloop in bezoekersaantallen. Dat moet de fc zorgen baren en daar moet men iets aan doen! Anders eindigd het net als met V en D, daarvab had ook niemand verwacht dat ze bijna weg zijn. Tot morgen iedereen in de Euroborg!

Papa Werny07-02-2015 om 20:18

Mooie metafoor, waarvan ik niet hoop dat de uitkomst dezelfde is. V&D in deze vorm houdt zeker op te bestaan. Op menig terras in de stad, kun je verwarmd zitten in de winter. Dat moet toch ook kunnen in de Euroborg. Ik vond het vorige week flink fris en begrijp dat er mensen daardoor thuis blijven. Morgen ben ik weer bij. Ik denk dat we gaan winnen. We hebben een prachtig team op het moment. Daar moeten we van genieten. Tot morgen!

Submerged07-02-2015 om 21:48

Ook al is het verrekte koud of wordt ik zeiknat. Ik ben er.

08-02-2015 om 02:40

Ik ben altijd een fan geweest van Nijland bij FC Groningen...niet omdat ik zijnj beleid altijd begrijp en er achter sta, want het is me vaak veel teveel op de werkelijkheid van de centen gericht...maar wél omdat ik deze clubbaas bewonder om zijn bluf en doorzettingsvermogen. De lange adem is ook bij dat warenhuis altijd geweest...maar de wereld en het consumentengedrag is zo veranderd dat iedere keuze buijna alleen om geld gaat. Noem het onvrij of smakeloos, de klant is teveel koning en dan wel een domme koning...als ie maar z'n geld uitgeeft. Bij FC Groningen kis het begrip clubliefde nogal eens onderdeel van het marketingbeleid; wordt ik aangeschreven om voor de FC aan de vriendenloterij mee te doen voor ruim €150. Gelijk verbleekt bij mij die clubliefde...moet ik terug naar de Koemannen bij Grunn...en dat is toch echt passé...net zoals V&D. Komt het er nog van...die eensgezindheid die uitgedragen wordt door een club die successen gaat boeken? ik hoop het van harte, maar ik zie het nog niet, jammergenoeg :fc:

appie happie08-02-2015 om 07:15

Er is een groot verschil..fc gaat wel met de tijd mee bij v&d is dat niet zo..daar is winkjelennog net zo duf als in de jaren 60..neemt niet we dat ik er altijd mijn spijkerbroeken haal en graag bij la place een dag schoterl neem..ik zou het jammer vinden wanneer v&d verdwijnt want net als fcgroningen hoort v&d bij de stad...er zijn wel degelijk overeenkomsten...en het woord vertrouwd hoort daar bij..kwestie van gevoel. Ok fc en v&d gaan beide voor winst vandaag..wordt spannend.

Ronnie 08-02-2015 om 08:44

Appie, ik snap het sentiment. Met Veendam ging het net zo. Sentiment zij, hoort erbij, mag niet weg. Praktijk wees uit dat alleen een paar oude mannen en verdwaalde jongens nog kwamen kijken en er niemand nog wilde sponsoren omdat alle bedrijven in de omgeving weg zijn gevallen. Nieuwe tijden, nieuwe businesmodellen nodig. Ik ben benieuwd welke modellen uit de hoge hoed komen en waar (kees helaas noodzakelijk) het geld verdient gat worden. Kees, ook ik wordt onpaselijk van de vriendenloterijreclame, dat is wat mij betreft niet de sfeer waar ik bij wil horen.

08-02-2015 om 10:34

Tegenwoordig is innoveren het toverwoord. Ga je niet met de tijd mee dan loop je achteruit. Bij V&D is niet op tijd de boel "omgegaan" en zitten nu met de gebakken peren. Als de FCG niet met de tijd meegaat dan lopen zo ook achter de muziek aan. Mij lijkt het dat bij de club de discussie over kunstgras en verwarmde zitplaatsen, al gevoerd is. Toch is het misschien de toekomst, maar in mijn optiek moet de supporter ook "bikkelen" door in de winter met muts en sjaal (het liefst met clubkleuren) en dikke jas op een open tribune naar mooi voetbal staan te kijken, en mooi voetbal daar schort het te vaak aan. Laten we daar dan maar mee beginnen te "innoveren"!!!!!! (L)(L)(L)

Ronnie 08-02-2015 om 10:51

Spijker op zn kop Rob Roy, randzaken worden pas belangrijk als het hoofdgerecht niet smaakt. In begin na intrede euroborg was het spektakel en ging ik met veel plezier naar de borg. Had mooit last van koude, fox of andere randzaken. Nu voetbal niet altijd meer leuk is denk ik na over fox en hoe koud het is. Of ik het er voor over heb, want er zijn alternatieven. Dat is ook het lastige voor Nijland en co. Speelt er iemand tien keer een bal recht vooruit, dan is hij in de eerstkomende transferperiode verkocht. Lastig om de goede spelers, een goed ingespeeld elftal en dus structureel vermaak te bieden. Ik kom gewoon hoor, maar vind het ook heerlijk te schakelen tussen atletico madrid- real madrid en spurs- arsenal. Er komt nog eens een moment.....

U moet eerst inloggen of registreren om een reactie te plaatsen!