Terug

Deel deze pagina:

Column: pispaaltje vs publiekslieveling

Door Frank Veenstra 18 reacties

De wedstrijd tegen Vitesse zit erop. De vierde nederlaag van het seizoen is een feit en mensen zijn druk doende met de vinger op de zere plek te leggen. Problemen worden benoemd, oplossingen gezocht, maar lang niet altijd in de juiste hoek. Zo zijn velen het erover eens dat Hiariej te kort komt op het middenveld, alsof het verlies op ook maar enige manier aan hem te wijten valt. Tom is echter al jaren lang voor velen een makkelijk pispaaltje, waar heerlijk op afgereageerd kan worden na opnieuw een verliespartij. Onterecht! Ook tegen Vitesse stond Hiariej namelijk prima te voetballen op het middenveld en was hij op weinig fouten te betrappen, zoals hij het gehele seizoen überhaupt op weinig fouten te betrappen valt. Iets wat velen niet kunnen of misschien ook wel niet willen inzien. Dit lijkt echter nog een reden te hebben; Hiariej houdt namelijk momenteel nog altijd Tibbling uit de basis. Iets wat voor velen onbegrijpelijk is.  

Zo ook vorige week zaterdag 24 september, de FC speelt in eigen huis tegen Heracles Almelo en de stand van 0-0 prijkt al een dik uur pijnlijk op het scorebord. Doelpunten zijn er nodig! Reden voor het publiek om eindeloos de naam van Simon Tibbling scanderen, totdat hij zich 'eindelijk' klaar mag gaan maken om in te vallen. Dezelfde Tibbling die vorig seizoen 0 doelpunten had gemaakt en in 65 officiële wedstrijden voor FC Groningen tot nu toe slechts verantwoordelijk is voor 4 assists. Dit is geen verwijt richting Tibbling -hij is immers niet het type speler waar je tal van doelpunten en assits van mag verwachten- maar eerder commentaar richting dit deel van het publiek, dat een speler haast lijkt te verafgoden terwijl diens vervanger op het middenveld, Tom Hiariej, het meer dan voortreffelijk doet en samen met Ruben Jenssen Tibbling terecht uit de basis houdt momenteel.

In alle wedstrijden die Hiariej dit seizoen voor FC Groningen heeft gespeeld heeft hij nooit verzaakt. Hij speelt in dienst van het elftal, maakt zichzelf goed aanspeelbaar, denkt vrijwel altijd vooruit, heeft een hoge handelingssnelheid, leidt weinig tot geen balverlies en weet vrijwel altijd de bal bij een speler die in hetzelfde shirt speelt te krijgen. Dit is niet alleen in mijn persoonlijke beleving zo maar wordt ook bevestigd door vrijwel alle statistieken. In tijden is er geen speler bij de FC geweest die zo vaak de bal kreeg en er ook nog eens een goed vervolg aan wist te geven.

Waarom dan toch die constante roep om Tibbling van een groot gedeelte van het publiek? Al vrijwel direct na zijn komst naar FC Groningen is Simon Tibbling een absolute publiekslieveling. Een heerlijke bloedfanatieke no-nonsense voetballer waar het talent vanaf druipt. Dat notabene die speler, met zijn enorme talent en potentieel, niet speelt is iets waar veel mensen moeite mee lijken te hebben. 

Maar dat is ook precies wat Tibbling nog is; een talent, die ondanks dat hij al ver is in zijn ontwikkeling absoluut nog een hoop moet- en kan verbeteren aan zijn spel. Ook ernaast staan, omgaan met teleurstelling, hoort bij de ontwikkeling van een jonge talentvolle speler. Het is een fase waar Tibbling even doorheen moet en hopelijk uiteindelijk alleen maar sterker uit gaat komen. 

En dan hebben we aan de andere kant diens vervanger: Tom Hiariej, een jongen uit de provincie en eigen opleiding, die sinds mensenheugenis bij de club speelt, zonder ooit echt op te vallen. In het verleden heeft hij ook vrij anoniem zijn wedstrijden bij FC Emmen en SC Cambuur meegespeeld tijdens verhuurperiodes,. Het feit dat notabene deze Hiariej op de positie van Tibbling speelt lijkt iets te zijn wat velen maar moeilijk kunnen verkroppen. Oneerlijk en onterecht richting Hiariej! 

Er is veel en vaak kritiek op Hiariej geweest, zowel over zijn kwaliteiten als over diens inzet tijdens wedstrijden. Absoluut terecht, maar zeggen en denken dat de Hiariej van dit seizoen dezelfde Hiariej is die bijvoorbeeld vorig seizoen af en toe bij SC Cambuur meespeelde is leven in het verleden. Veel van de kritieken op Hiariej lijken bovendien altijd gebaseerd geweest op vooroordelen. Door zijn, in fases, kwakkelende spel en weinig aansprekende persoonlijkheid en uitstraling werd hij door veel supporters al snel gezien en gebombardeerd tot vast pispaaltje. Dit zijn de mensen die in het stadion al gaan zitten zuchten en klagen wanneer ze Hiariej op de opstellinglijst zien staan en in iedere foute pass en balverlies hun negatieve mening over de speler gerechtvaardigd zien worden, maar waardoor ze vaak wel blind geworden zijn voor de positieve punten en het goede spel van de desbetreffende speler.  

Het lijkt dus vooral een kwestie van een strijd tussen een publiekslieveling en het eeuwige pispaaltje te zijn. Niet alleen oneerlijk, maar ook nog eens zeer onterecht. Hiariej is op dit moment terecht de eerst keus op het middenveld die -net als Tibbling- alle positieve steun en waardering van het publiek verdient.

 

Reacties:
Ronnie 02-10-2016 om 15:45

En zo is het Frank. Dat de fc niet naar behoren speelt ligt zeker niet aan Tom Hiariej. De roep om de altijd ijverige postbode Tibbling is wat bijzonder. Niet alleen komt hij terug van een blessure, hij is op dit moment niet beter dan Tom.

Tibbling zou nog beter zijn als hij niet met het hoofd naar beneden voetbalt, maar de bal aan een touwtje heeft en rechtop kijkend het spel gaat verdelen.

Tibbling als antwoord op de weinige goals die wij maken is onredelijk. Daarvoor is de man niet aangetrokken. Daar hebben we de aanvallende middenvelders voor toch? De heren Rusznak, Drost, Linssen en natuurlijk de spitsen.

Tibbling moet gewoon stinkend zijn best doen, dan komt de speeltijd vanzelf en dan tijdens die invalbeurten bewijzen dat hij er in moet. Nait souzen moar doun.

02-10-2016 om 16:52

Om Tom Hiariej nou gelijk het "pispaaltje" te noemen gaat mij eigenlijk een beetje te ver. Hij speelt de laatste wedstrijden inderdaad prima maar heeft ook in het verleden meermalen niet thuis gegeven. Dan was hij zogezegd "voor de keutel te duur" en daarom is hij ook een aantal malen uitgeleend aan JP clubs, waar hij overigens ook niet altijd in de basis stond. Simon Tibbling zit op dit moment even in een dipje als gevolg van zijn blessure, maar ik reken erop dat hij binnen afzienbare tijd toch wel weer bij de selectie komt en z'n wedstrijden gaat spelen, want laten we eerlijk zijn, dit jong moet altijd spelen. Zo heeft iedere supporter zijn favoriete speler, maar het moet toch eigenlijk zo zijn dat de beste speler altijd opgesteld moet worden en dat is op dit moment Tom Hiariej. Het zij zo!!!!, maar voor mij is Tom geen pispaaltje maar een volwaardig teamlid.

Hoekie02-10-2016 om 17:30

Goed verhaal Frank. De beste elf moeten spelen en op dit moment hoort Tom daar gewoon bij. Simon komt echt wel weer bovendrijven maar zal zich eerst moeten terugvechten in het elftal en zo hoort dat ook. Faber stelt terecht geen namen op maar spelers die het op dat moment verdienen. 

Hendrik02-10-2016 om 23:03

Bij gebrek aan beter speelt hij gewoon omdat er geen betere zijn op die positie. Tuurlijk hij doet het niet slecht prima toch. Maar waarom die Tibling niet op 10 ???? 

Marco02-10-2016 om 23:22

We missen gewoon een spelbepaler op het middenveld. Was afgelopen seizoen ook al zo (opvolger Chery ontbreekt). Linssen is een noodoplossing om dit te verhullen.  

Hiariej heeft net als Jensen wat dynamische diepte in zijn spel. Daar kiest Faber nu voor. Tibbling kwam toen Chery er nog was, hij was de missing link toen op het middenveld. De huidige drie middenvelders verdedigen wel mee, dan is een Tibbling en Maduro minder nodig. 

Fysiek komt Hiariej tekort als het allemaal wat moeilijker en fysieker wordt. Waar we nu staan met het efltal zal het stapje omhoog (play-offs / Europa wel op zich laten wachten. Bij veel supporters staat nog de verkeerde terugspeelbal in de bekerwedstrijd thuis tegen NEC op het netvlies gebrand. Winst toen had ons dicht bij de finale gebracht. 

Al onze middenvelder scoren niet / te weinig. Dat is een reden waarom we zo laag staan.

 

Nogutsnoglory103-10-2016 om 00:08

Hiarijee en Tibbling kunnen ook samen op 1 middenveld hoor. Het is voor iedereen toch wel duidelijk dat Linssen geen nr 10 is? Ik vind op die positie Tom en Simon beide beter. 

Johan03-10-2016 om 00:38

Tibbling moet altijd spelen. Misschien haalt Faber hem wel met Linssen door elkaar gezien het feit Tibbling steeds op rechtsbuiten invalt en Linssen inderdaad duidelijk geen 10 is.

03-10-2016 om 12:47

Spot on. Of je gaat met de punt naar achter spelen op t middenveld

Groen hart03-10-2016 om 09:00

Wat een goed geschreven artikel Frank! Volledig met je eens.

Hoekie03-10-2016 om 09:15

Ben het met je eens dat Frank een goed  realistisch verhaal geschreven heeft. Hieraj was weer bij de besten zo niet de beste tegen Vitesse. Of Hieraj zijn goede vorm kan vasthouden moeten we afwachten maar om te zeggen dat er een speler is die altijd moet spelen is natuurlijk grote onzin. Dat probeert Frank met zijn verhaal denk ik ook aan te geven. 

03-10-2016 om 12:46

Dat Hiariej goed speelt wil nog niet zeggen dat hij thuishoort op dit middenveld. Wanneer de schrijver van dit stuk echt gedegen had onderzocht en nagedacht kan hij maar to 1 conclusie komen. Hiariej, Tibbling en Jensen zijn 3 nagenoeg identieke middenvelders. Alle 3 gezegend met een goede tot prima techniek. Alle 3 weinig lengte. En alle 3 weinig duelkracht.

 

Dus?

Hoekie03-10-2016 om 13:32

wat betreft de lengte van de spelers heb je gelijk. Hieraj bijvoorbeeld heeft een heel andere speelstijl dan Tjibbling en Jensen. Hieraj zoals hij nu speelt, draait sneller open dan Tjibbling en verplaatst de bal sneller naar een medespeler. Tjibbling gaat eerst een heel eind lopen met de bal en probeert vanuit de loop medespelers te bereiken. Het eerste jaar dat hij hier speelde werden de medespelers veel sneller aangespeeld door hem en ook nog eens in voorwaartse richting. Dat is nu al een tijdje wat minder. Dat zegt iets over Tjibbling maar ook over de samenwerking met de medespelers. Steeds vaker hoor ik op de tribune dat hij het spel ophoudt.  Dat geldt ook voor Rusnak die aardig technisch is maar weinig dynamiek in zijn spel legt. 

03-10-2016 om 14:48

Mi zijn het in grote lijnen dezelfde type spelers. Er zit bv geen sterkte, grote stofzuiger bij. Of een type Kieftenbeld, zo groot was hij niet eens. Ik zie ook te weinig diepgang op het middenveld.

Terwijl het middenveld altijd de plek is waar je wedstrijden wint, en dus ook verliest. Slechte scouting wmb.

03-10-2016 om 17:27

ik las vroeger nog wel eens een oneliner van een overigens door mij zéér gewaardeerde poster hier op BM:  "Hiearonee"...dat was soms ook wel terecht als hij niet slim speelde en de bal verloor.  maar deze speler heeft tenminste begrepen dat het enige wat hem en het team te doen staat is keihard werken wanneer de kwaliteit tekort schiet. en wat blijkt: hij weet als de beste  het spel goed te verplaatsen, intercepties te doen en een opbouw voort te zetten op het middenveld en geeft ook nooit op. Dat zijn goede eigenschappen voor een middenvelder.  Wat Tibbling betreft: die speelt mogelijk bij de verkeerde club:  soms denk ik dat hij bij AZ of Feyenoord beter in z'n spel zou komen;  dat lopen met de bal is dat wel  wat Groningen nodig heeft?...Maar we gaan het zien: ik voorspel dat Tibbling binnen 4 wedstrijden er weer bij is, als basisspeler, en  dan hoop ik dat Drost nog even aan de kant blijft.  Maar de trainer beslist

appie happie03-10-2016 om 18:06

Open deur is ingetrapt....punt.

03-10-2016 om 19:18

- uit   !

Thijs_Faber03-10-2016 om 22:37

Niets met open deuren te maken. Hiariej krijgt altijd de zwarte piet toegespeeld. Zaterdag in het uitvak weer: speelt dijk van een pot, 1 ziekenhuisballetje breed, "die Hiariej kan er niks van". Deze column stelt  deze sentimenten goed aan de kaart en daarom is ie geplaatst.

Hoekie03-10-2016 om 23:33

Helemaal met je eens Thijs.

Japie5903-10-2016 om 20:11

Uitstekende column. Precies zoals het is.Hiariej doet het voortreffelijk. Tibbling moet zich maar terugvechten in het team. Ik vond dat Tibbling vorig jaar teveel van zich zelf vergde. En veel te veel wedstrijden speelde. En daardoor ongelukkigerwijs blessures kreeg. Rust komt nu goed uit. Hij komt er wel. Uitstekende voetballer. Hiariej laat zien wat hij kan, iets dat in Leeuwarden schromelijk onderschat werd. De Fc komt gewoon weer in het linkerrijtje. We hebben gewoon een goede spelersgroep. En een sterke reservebank. 

 

 

 

ludopi03-10-2016 om 20:15

Prima column!! Helemaal mee eens.

renevanderes03-10-2016 om 20:26

Is Tibbling nou zo goed, dacht het niet want scoren is een groot probleem voor hem. Hiariej doet momenteel niet onder voor Tibbling.

04-10-2016 om 03:15

Het is verleidelijk maar niet altijd juist om één speler onder de loupe te nemen en te beoordelen of hij wel "goed" is in de wedstrijd.  Ook die punten die in de media gegeven worden na een wedstrijd...zo'n rapportcijfer,  is handig, maar dan kom je bij de FC toch beteutert uit:  Vorige jaar speelde sommige spelers lange tijd onder hun niveau, en toch had van de Looi een heel sterke periode met het team als collectief, ik meen in het voorjaar van 2015, en werd plaats 7 behaald ( en de finale van de P.O... 

Als ik nu naar de reserves kijk dan zijn dat spelers die ook vorige jaar in het team hun aandeel hadden.  Maar natuurlijk had erbij Vitesse ( en ook tegen Twente ) gewonnen kunnen worden als de spelers individueel net een beetje meer lieten zien:  Linssen is ongelukkig is z'n afwerking, en Hoesen Idrissi en Van Weert kunnen nog beter.  En als Drost, Rusnak en Tibbling en Madjuro  weer een basisplaats krijgen dan denk  de middenmoot van nu, voor FC groningen geen probleem moet zijn, als er ook dit seizoen meer uit het team wordt gehaald.   Dan maar de beker winnen...want FC Utrecht is toch ook wisselvallig.

04-10-2016 om 12:19

Las vandaag ( dinsdag 4 okt ) het volgende  bericht uit het Ajax kamp:

"Ajax laat in de winterstop één of meerdere talenten vertrekken. Het gaat om Anwar El Ghazi, Jaïro Riedewald, Riechedly Bazoer en Kenny Tete. "

Het zou mij verbazen, als FC  groningen in de winterstop niet mogelijk één Ajax speler voor het U 23 elftal overneemt van Ajax, met Veldmate als contacteprsoon.  Dáár ligt het belangrijkste financiële beleid nl., om jonge talentvolle spelers die nog betaalbaar zijn (!) in te passen, en naar het Eerste door te laten stromen. vgl Idrissi en De Vos. Tegelijk kan gecashed worden op spelers die vertrekken.  Wie dat dan wordt is natuurlijk de vraag, maar over 3 maanden weten we het precies.       

 

Hoekie04-10-2016 om 17:48

Leuk geprobeerd Kees! Deze spelers zijn onbetaalbaar voor onze FC. 

marcelfcg04-10-2016 om 14:13

Wat heeft het mogelijke vertrek van spelers bij Ajax te maken met het mogelijk aantrekken van Ajax spelers door de FC Kees?

Je wilt toch niet beweren dat je verwacht dat genoemde Ajax talenten met of zonder medewerking van Veldmate deze kant opkomen?

04-10-2016 om 14:33

laten we beginnen met mogelijk één... en verder zal je meegekregen hebben dat de transferinkomsten bij FC Groningen dalen...zelf opleiden en doorverkopen gaat in stappen, in ieder geval op jongere leeftijd.  Veldmate zal zelf geen "medewerking" verlenen , maar soms zijn korte lijnen naar een andere club heel doelmatig.  

Het is maar een guess van mij, maar er gaat veel weg in de winter, en daar moet wat tegenover staan met een uitzicht op een goede verkoop/transfer nadien...al is niks zeker in het profcircus. De tijd dat een Van Dijk bij de Willem II jeugd werd weggehaald lijkt me wel voorbij.    

U moet eerst inloggen of registreren om een reactie te plaatsen!