Terug

Deel deze pagina:

Column: Waar ben je nu?

Door Jan-Pieter Westing 34 reacties

Zaterdag 18 maart 2017

Tien voor half zeven zet ik de TV aan, FC Groningen – Willem II staat op het programma. Wedstrijdspanning is weer aanwezig, want de drie punten moeten toch maar weer eens gehaald worden. Veel vertrouwen hebben we er niet in, maar we houden het positief. Waarom ik de TV aanzette en niet in het stadion zit? Ik zit ziek thuis, voor een langere tijd. Kom er wel weer bovenop maar niet in staat om het stadion te bezoeken, helaas. Terug naar waar het om gaat: FC Groningen. De spelers staan in de tunnel, klaar om zo het veld te betreden en daar een groene hel aan te treffen. Letterlijk!

 

Pak 'm beet 15 minuten voor de aftrap is het nog akelig leeg bij FC Groningen - Willem II

 

Want wat doet het pijn aan de ogen. De groene stoeltjes die je ziet, de grote open plekken, meer dan 14.000 man zal er niet gezeten hebben… Ik vraag me dan af: waar zijn al die mensen die vooraan stonden omdat ze zo graag naar de bekerfinale wilden, want dat was toch hun club? Hun club stond in de bekerfinale en daarvoor moesten ze naar de Kuip, om te laten zien dat ze er in goede tijden bij zijn. Gesteun en geklaag omdat seizoenkaarthouders voor mochten bij de kaartverkoop, nou, hier heb je je reden!

Zondag 3 mei 2015

Ik neem u weer even mee terug naar die dag, bijna twee jaar geleden. De bekerfinale. We wonnen daar met 2-0 van Zwolle zoals u wel zal weten. Wat een dag was dat; 18.000 Groningen supporters naar Rotterdam. Per auto, per bus en zelfs per trekker! Want wij zijn echte boeren! De euforie van die dag, die dag erna, die week erna, we stelden eindelijk eens wat voor dachten we. Onder de supporters liep het ook op rolletjes, met het motto 'we come as one' liepen we in corteo naar het stadion, naar de huldiging. Stuk voor stuk mooie gebeurtenissen.

 

 

Wat volgde…

Wat volgde na het winnen van de beker was de Europa League; zes prachtige wedstrijden. Uit de koker kwamen Olympique Marseille, Sporting Braga en Slovan Liberec. Met name de uitwedstrijden naar de Tsjechen zullen de meeste mensen zich nog goed voor de geest halen. 2.000 man naar Liberec, dit keer dan niet per trekker. In een stadionnetje van 9000 man een groen-witte muur. Tijdens de poulefase waarin we geen enkele kans hadden om door te gaan was het toch telkens weer uitverkocht. Ook de uitwedstrijden werden goed bezocht, op Marseille na dan maar dat hebben de Franse autoriteiten op hun geweten.



 

"Het voetbal is niet om aan te gluren en de sfeer is beroerd."

 

Het meest gehoorde excuus om niet te gaan. Beide kan ik niet ontkennen. Maar ik vraag mij af, waar ben je nu? Ja jullie, degenen die vooraan stonden bij de kaartjes van de bekerfinale, die vooraan stonden op het moment dat het goed ging! Waar ben je nu?

 

Kijk liever naar de mensen die er wel zijn”

Een verwijt dat ik kreeg op Twitter. Dit zette me aan het denken, en kon ik niet ontkennen. Hierbij wil ik de mensen die er in goede tijden zijn EN in slechte tijden een virtueel applaus geven. Dat zijn de echte supporters, dat zijn de supporters waar de club wat aan heeft. En daar moeten we op bouwen. Het cluppie wat tegen Willem II aanwezig was, dat zijn de supporters, niet zij die nog even voor de bekerfinale een clubcard wilden aanvragen. Waar ben je nu?

Wij danken Jan-Pieter voor het insturen van deze mooie column! Wil jij ook je zegje kwijt over een onderwerp gerelateerd aan FC Groningen? Voel je vrij om in de pen te klimmen en het in te zenden naar info@boerenmacht.nl

Reacties:
26-03-2017 om 15:25

Ik wil er wel even op reageren.. wij gaan al jaren (minstens 10) trouw naar elke thuis wedstrijd. 3 volwassenen en 2 kinderen. ( wel geteld ruim €800,- in een jaar excl drinken en snacks) wij twijfelen dit jaar voor het eerst of we deze "dure" traditie voortzetten. Het spel is werkelijk niet aan te gluren.. de wil, de passie de strijd ver te zoeken.. wij konden tegen Willem II niet ivm met familie omstandigheden.. we konden niemand ( lees goed ) niemand blij maken met 5 kaarten gratis en voor niets niemand in onze naaste omgeving wilde op zaterdagavond naar de FC.. dit is toch triest... 

Cantona26-03-2017 om 15:56

Hij bedoelt natuurlijk "gloryhunters" die alleen aanwezig zijn als het goed gaat, geen seizoenkaart hebben en thuis blijven als het shit weer is.

Toch zijn er ook heel veel seizoenkaarthouders die het niet meer kunnen opbrengen om de niet aan te gluren wedstrijden vsn de fc, te bezoeken.

Ik ga nog wel heen maar ben enorm aan het twijfelen of ik weer een nieuwe seizoenkaart aanschaf, 322 Euro voor een seizoen lang ergernis vindt ik veel geld.

Daar komt ook nog bij dat je de kaart veel te vroeg moet verlengen, zonder dat je weet wat je het volgend seizoen staat te wachten.

Beloften over een eredivisiewaardige selectie worden toch niet nagekomen.

Er was een tijd dat iedereen wel naar de FC wilde en ze me vroegen of ik kaarten over had ,maar als ik nu twee kaarten over heb dan raak ik ze aan de traatstenen niet kwijt.

En de laatste jaren zijn we niet verwend, terwijl ,op één seizoen na , de prijzen van de seizoenkaarten telkens worden verhoogd.

26-03-2017 om 15:58

Die 4000 andere zitten nu in martiniplaza weer succes te vieren. Ik heb een seizoenskaart vanaf 2e jaar totodivisie 12 jaar de jaren daarna waren natuurlijk ook niet hoogstaand in de eredivisie maar als je supporter bent dan ga je heen tenzij je finacele problemen hebt, ook als je als gezin er geen plezier meer in heb kan ik het begrijpen ,daarom ga ik lekker alleen en sluit ik aan bij mij mijn vrienden in het stadion. Die nepsupporters gewoon lekker links laten liggen.

campesino26-03-2017 om 17:41

Na gisteravond kijk ik alweer uit na een wedstrijd van de fc. ik dacht dat het niet slechter kon dan roda groningen, maar ik heb me zwaar vergist. Ik denk dat ik mijn verwachtingspatroon van het nederlandse voetbal flink naar beneden moet bijschroeven. 

achteraf was groningen willem II dus zo slecht nog niet. 

Rob197026-03-2017 om 18:58

Lekker groen / wit verhaal, slaat werkelijk nergens op. Ieder heeft toch zijn eigen, waardoor je iets leuk of niet leuk vindt. Als het entertainment gehalte bijna nul is, moet je dan op de tribune gaan zitten omdat je anders geen echte supporter bent. Een wedstrijd van het nederlands elftal blijf je tegenwoordig ook niet meer voor thuis, maar dan mag je toch wel fan zijn van het nederlandse voetbal. Je stelt prioriteiten in je dagelijkse dingen, maar als je van het leven wilt genieten, moet je leuke dingen doen, wat een bekerfinale kijken kan zijn, eens een uitwedstrijd bezoeken of incidenteel naar de FC gaan kijken. Dit alles heeft niets te maken met het zijn van een echte supporter, want daar is geen definitie voor. 

26-03-2017 om 20:06

Even voor de duidelijkheid:ik ben een oudere supporter...dat weet ik en  hoor ik vanzelf als ik tussen jonge mensen sta.. ik kijk wel uit mij als oud op te stellen, want dan is er helemaal niks meer aan om samen met jongeren te zijn...

Daarmee heb ik de indruk dat de club niet genoeg meer door jonge mensen wordt begrepen, dat de communicatie van club met supporters veel te veel loopt langs heimelijke kliekjes en betaalde insiders, en dat (idd zoals hier ook wordt gesteld ) er TE VEEL beloftes worden gemaakt, die niet worden ingeslost.  Al die praat over die grote aanhang in en ver buiten de regio en al die wat sentimentele verhalen over de hoogtijdagen en topspelers van vroeger bij  de club...Het zal !

 Op de een of andere manier is de FC Groningernsupporter een beetje in vertwijfeling geraakt door valse hoop van het teamspel van de laatste jaren en over de toekomst

Ik ga niet vingerwijzen waar het aan ligt, misschien weet ik het niet precies -  maar het eergevoel van de Groen Witte supporter, dat je komt om goede voetballers aan het werk te zien, een thuiswedstrijd waar je naar toeleeft,  in dat mooie stadion voorgeschoteld krijgt vol met spanning, en maximale sportieve inzet en dan ook  de punten weet binnen te halen..dat is toch vaak te weinig aanwezig.   

Natuurlijk begrijp ik die peptalk wel... maar ik wil zeggen:  FC Groningen doe net als Donar.. laat zien dat je een onverslaanbare wilshouding aanneemtr, en FC Gerningenbestuur: probeer nieuw élan te brengen in het Eerste Elftal... dat is echt aan verbetering/versterking toe ! 

Als je successen boekt dan komen de supporters ook...en willen erbij zijn.  Ga je helemaal topsport bedrijven met alleen statistiejken, gecalculeer om geld, dwz komt het voetbal op de tweede plaats door op zich vreemde commerciële akties ( zoals uitvaart in FC Groningenstijl  ) dan heb je dikke kans dat je de plank misslaat.

Ronnie 26-03-2017 om 20:35

Ik ben er nog steeds Jan Pieter en zal denk ik ook wel blijven komen.

aan het verleden heb ik niets, dat zijn mooie herinneringen maar zeggen vandaag niets. De toekomst? Ik ben er benieuwd naar, maar heb er vandaag niets aan.

ik leef vandaag en wil vandaag gewoon goed voetbal zien. En als ik dat al een tijdje niet heb gezien, wordt ik mindrf positief van gedachten. En wil ik dat uiten. En denk ik er over om volgend seizoen niet meer te komen. Want weet je, ik wil gewoon leuke dingen doen. Vandaag, daar betaal ik namelijk voor! 

Ik hoop dat het beter wordt in de toekomst, maar begrijp de mensen die vandaag afhaken. 

26-03-2017 om 22:40

Ik wordt een beetje moe van mensen die zich het recht permitteren om aan te duiden wie echte supporters zijn en wie niet. Ik ben ook naar de Kuip geweest, een hoogtepunt in jarenlang trouw bezoek aan de FC. Maar ook de mensen die niet een heel seizoen de club bezoeken hebben, nadat de seizoenkaarthouders aan de beurt waren geweest, de kans gehad, èn de moeite en kosten genomen om naar Rotterdam te gaan. Ook zij hebben de club daar gesteund en bijgedragen aan een fantastische dag.

Ik haak na dit seizoen af, om de doodeenvoudige reden dat ik me veel te vaak groen en geel zit te ergeren aan wat ik op het veld zie. Voel ik mezelf daarom minder supporter? Nee. Ben ik verplicht om tot mijn dood met tegenzin de gang naar het stadion te maken, omdat ik bij de bekerfinale was? Nee.

Supporter 050 en Ronnie verwoorden het mooi hierboven.

@Jan-Pieter Westing, een voorspoedig herstel gewenst.

brummie27-03-2017 om 10:26

Het teruglopen van bezoekers in stadions zie je niet alleen bij onze FC, maar ook bij clubs als Twente, AZ en Heerenveen. Vrijwel geen uitverkochte huizen meer, ondanks dat bijv. Twente of Utrecht welke dit seizoen goed draaien.

Tegenwoordig is het ook (gemak dient de mens) eenvoudig om in je luie stoel bij de kachel alle wedstrijden te volgen. Ook de versnippering van de aanvangstijden speelt hierin een rol. Naast het voetbal zijn er nog zoveel meer leuke dingen/prikkels om te doen in het weekend. Met andere woorden de maatschappij veranderd en denk dat men sneller op dingen is uitgekeken, of zoekt naar nieuwe uitjes.

Vanuit de supporter wordt vaak eerst gekeken naar onze club zelf. dat is prima uiteraard, maar als je onze club afzet tegen bijvoorbeeld Heerenveen of Vitesse, doet onze club het gewoon goed. Financieel, maar ook de selectie vind ik echt niet minder dan Heerenveen of Utrecht. Het voetbal mag en moet beter, maar als ik wedstrijden bekijk van Twente, AZ, Heerenveen en Vitesse voetballen die echt niet stukken beter of aantrekkelijker. Ze scoren wel meer. niet onbelangrijk trouwens.

Defenitie van een supporter is er zeker wel. Alleen iedereen heeft hierin zijn of haar eigen grenzen. Qua prestaties mag de FC supporter dankbaar zijn sinds de verhuizing naar de Euroborg. In het Oosterpark waren de slechte periodes veel langer en vaker. Op 1 seizoen na altijd in het linkerrijtje. Dat het voetballend de laatste jaren minder attractief is, is spijtig, maar wel iets wat je niet alleen bij de FC  ziet, maar eredivisiebreed. Ook het verwachtingspatroon ligt voor een behoorlijk deel van de supporters simpelweg te hoog. Ik kan me namelijk niet vinden in het feit dat FC mij teveel beloftes heeft gedaan.

Ik blijf naar de FC gaan. Hoe Fc ook speelt en op wat voor niveau, vind het gewoon leuk om naar de wedstrijd te gaan, mijn cluppie aan te moedigen op een positieve manier, en dit met vrienden en bekenden om mij heen dit te delen.

Supporter zijn voor mij is emotie, en niet gebaseerd op rationaliteit (kosten seizoenskaart etc.)

 

 

marcelfcg27-03-2017 om 10:46

Brummie, het eerste deel van je verhaal is dan zeker alleen van toepassing op Nederland. Want als ik even naar onze Oosterburen kijk dan zijn de stadions daar wekelijks uitverkocht. Kijk voor de grap maar eens even naar het 2e niveau in Duitsland. Ongelovelijk hoeveel publiek daar ook nog komt. Maar het niveau is daar dan ook veel hoger en dus lijkt er ook zeker een verband tussen het aantal kijkers en het geboden niveau. En dat niveau gaat in NL wel heeeeel hard achteruit.

Daarnaast vraag ik me af wie Jan Pieter is om uitleg te vragen waarom iemand niet meer gaat. Laat dat even lekker aan de mensen zelf over. Ze hebben er vast een goede reden voor. Ik kom al sinds begin jaren 80 en toen was het soms ook niet om aan te gluren maar had je onderling nog veel plezier op de tribune. De sfeer was gewoon heel anders. Met het veranderen van stadion is ook de sfeer heel anders geworden. De een staat het wel aan, de ander niet. En daar veranderd Jan Pieter helemaal niets aan.

27-03-2017 om 12:52

Brummie, waarom steeds naar andere clubs kijken dat daar de bezoekersaantallen teruglopen. Je kunt wel  steeds zeggen de eredivisie gaat in de breedte achteruit , maatschappij veranderd en nog meer van dat soort blal bla. Wat hebben wij daarmee te maken. Groningen moet zorgen dat ze daarin niet meegaan. Denk je dat in de Kuip de bezoekersaantallen teruglopen? Het draait allemaal om wat er op het veld geprestreerd wordt. Deze selectie is echt wel minder dan die van Heerenveen en Utrecht. En  de wedstrijden van Twente AZ en Vitesse zijn echt beter dan van Groningen. Misschien zit jij wedstrijden van 3 jaar geleden te kijken. Altijd maar dat goedpraten. Zie eens de realiteit in ogen.

brummie27-03-2017 om 12:14

Klopt Marcel, de eredivisie holt kwalitatief achteruit. Al een paar jaar trouwens. Bij onze oosterburen zijn clubs veel kapitaalkrachtiger. Denk ook dat onze oosterburen trouwer zijn aan hun club. 

Persoonlijk vind ik de sfeer in de Euroborg prettiger dan  in het oosterpark. 

27-03-2017 om 13:15

Wie bepaald dat of je een echte supporter bent of niet? en of je wel of niet komt? Dat moet je toch zelf weten. Waarom zou je geen echte supporter zijn als je niet meer naar het stadion komt? Wat is een echte supporter? Zouden de mensen die niet meer naar het stadion komen zich druk maken dat ze niet voor echte supporter worden aangezien ? Als supporter moet je zelf weten als je wegblijft als het voetbal niet om aan te gluren is.  Dan moet de club maar zorgen dat ze wel aantrekkelijk voetbal gaan spelen, dan komen de mensen vanzelf weer. Vergeet niet dat die dure seizoenkaarten ook een rol spelen. Als het gratis was zaten er veel meer mensen.Ik snap niet dat er wordt opgekeken van de lege stoeltjes. Dat gebeurt overal. Als het voetbal minder wordt blijven mensen weg dat is logisch en gebeurt al jaren.

brummie27-03-2017 om 14:39

Hgz, naast het volgen van onze fc  zie ik veel wedstrijden van andere clubs via fox. Daarnaast bezoek ik ook wedstrijden in bijv.Heerenveen en Twente. 

En waarom blijven supporters bij Utrecht en Twente nu ook thuis ipv hun succes te vieren in het stadion? Ik praat helemaal niets goed. Ik signaleer alleen een trend. 

Ik vind Utrecht en Heerenveen geen betere selectie hebben tov onze fc. Vind wel dat er te weinig rendement uit de huidige selectie gehaald wordt bij onze fc. 

 

 

27-03-2017 om 15:43

Mooi dat jij ook andere wedstrijden bezoekt, maar hoe het bij andere clubs gaat, hebben wij niks  mee te maken. Groningen moet naat zichzelf kijken. Jij overschat deze selectie echt. Een Guardiola, Klopp of welke andere toptrainer dan ook doet ons echt niet stijgen op de ranglijst. Geen trainer kan er wat aan doen dat Sorloth niet kan koppen of dat de ballen van zn voet springen en geen trainer kan wat aan die domme rode kaarten doen. Jensen die onzichtbaar is . Een rechtsback die staat te schutteren. Een linksback die eigenlijk geen linksback is. kan nog wel even doorgaan. De kwaliteit is er gewoon niet en als je dat nu nog niet ziet dan heb je echt geen verstand van voetbal.

brummie27-03-2017 om 14:44

En wat een supporter aangaat, een club support je in goede tijden, maar zeker in mindere tijden. Dat je als voetbal liefhebber afhaakt vanwege het getoonde voetbal nu, dat is zeker te billijken. Maar als je echt een club support, en liefhebt, haak je niet af.

27-03-2017 om 15:44

Dat moet iedereen zelf weten. Dat bepaal jij niet voor een ander

27-03-2017 om 16:58

Hier wordt ik dus moe van 

27-03-2017 om 17:13

weltrusten

28-03-2017 om 00:41

Bedankt @hgz, maar de opmerking was bedoeld voor onze super positivo, die wederom de supporter definieert. 

28-03-2017 om 09:29

Ok sorry, verkeerd begrepen

28-03-2017 om 21:13

Brummie: jij je mening, prima...maar zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat een club een "gezicht" krijgt door wat er te beleven is op het veld, en wat de ambities zijn, en wat er klaargespeeld wordt met de scouting en op transfermarkt?   Als het vertrouwen in de leiding misschien minder wordt, jaar op jaar, dan zegt de Groninger:  Oh OOh !  , schudt wat met z'n hoofd en  gaat met z'n ziel onder z'n arm weg naar huis... Dat moeten we niet hebben, toch? 

Dus as wedstrijd uit tegen AZ ...ik hoop op een verrassing van de FC .  hoop doet leven

bettie27-03-2017 om 14:55

Heel mooie collemn  Jan-pieter. Ja het voetbal is op het ogenblik niet goed van onze jongens.

Ben het helemaal met je eens waar zijn al die mensen die er bij de beker finale nog zo stonden te juigen. 

Ja ik wordt er ook verdrietig van als ik al die lege stoeltjes zie. Mensen die weg blijven als het niet goed gaat met de FC Groningen,

mogen zich geen supporter noemen vind ik.  Je blijft de FC Groningen in goeie tijden maar ook in slechte tijden steunen.

 

Groetjes Bettie

bettie27-03-2017 om 14:57

Sorry Juichen moet met ch 

 

27-03-2017 om 15:45

onzin

brummie27-03-2017 om 15:04

Clubliefde hangt, zo zie ik het, niet af van winst of verliespartijen en wel of geen succes of het vertoonde spel. Echte clubliefde als supporter van een club is een gevoel. 

harley27-03-2017 om 16:18

Zo ist...het zit van binnen....en dat zit het alleen nog bij supporters.

En verder..laat iedereen lekker vrij om te komen of niet. Het zijn van die discussies die je ook krijgt als een mening afgedaan wordt met: 'jij hebt geen verstand van voetbal".

Wat is dat? verstand van voetbal hebben? Het is geen hogere wiskunde..het is een spelletje van 11 tegen 11..je zet de linksback..linksback! enz.

brummie27-03-2017 om 16:19

@hgz,

Ik pretendeer ook niet dat ik verstand heb van voetbal. ik zie gewoon veel wedstrijden. Groningen is onderdeel van de eredivisie, dus kan je wel degenlijk kijken naar het algehele plaatje waardoor je dingen wellicht meer in perspectief kan plaatsen. En kan vergelijken met andere clubs.

Jij schrijft dat Jensen onzichtbaar is, maar dat hoeft niet te betekenen dat hij slecht speelt of taken niet uitvoert. Ik vind Jensen juist een van betere spelers dit seizoen. En als Sorloth in jouw ogen dan zo slecht is, waarom werd hij dan door de bondscoach geselecteerd van Noorwegen? En hoe kan het dan dat hij 14 x scoorde in 27 wedstrijden bij een laagvlieger in de Noorse competitie? Die hebben het waarschijnlijk ook  allemaal verkeerd gezien in jouw ogen. 

27-03-2017 om 17:20

Nou ik vind jensen niet de speler die de club nodig heeft. Groningen heeft een speler nodig die een afstandschot heeft, creatief is en een steekpas in de benen heeft.  In Noorwegen deed hij het misschien goed maar bij Groningen vind ik hem niet goed spelen. Die bondscoach komt er nog wel achter dat Sorloth er niks van kan. Ik heb genoeg gezien van hem.

27-03-2017 om 22:56

Als je niet naar het stadion gaat als het minder gaat , zetten jullie dan wel fox aan? Of ga je echt wat anders doen? En volgen jullie teletekst? Weglopen als het minder gaat met je team is het makkelijkste maargoed recht natuurlijk. Ik ben supporter van de club fc groningen dus zal altijd komen ook als er even mindere spelers zijn en het beleid niet zo lekker loopt. Dat vind ik wel persoonlijk echte supporters , en de rest noem ik successupporters maar dat is hun goed recht want wat is er nou leuker dan winnen

27-03-2017 om 23:41

Goede column Jan-Pieter, de discussie is niet helemaal nieuw. Maar dat is natuurlijk niet erg. Zo'n soort discussie speelde ook toen FC Groningen in 1998 degradeerde en naar de eerste divisie ging, toen was het Oosterpark ook een stuk leger dan in de eredivisie. En al helemaal dan de succesjaren in de jaren tachtig en begin jaren negentig.

Je club laat je niet in de steek vind ik en al helemaal niet bij degradatie, maar de realiteit is dat een aanzienlijk deel van de supporters alleen komt als er mooi(er) voetbal wordt gespeeld en er (bescheiden) successen zijn.

Fan zijn van FC Groningen betekent voor mij dat het af en toe tegen zit, je soms groen en geel ergeren aan het spel, de boel grondig vervloeken bij een degradatie en dan verschrikkelijk genieten van Europees voetbal en een bekerwinst. Want om eerlijk te zijn dacht ik niet dat dat laatste als fan ooit mee zou maken en dan voelt het denk ik wel extra lekker. Iedereen die fan is van FC Groningen en dit op een andere manier beleeft dan ik vind ik overigens prima. Wees supporter op je eigen manier, maar ik zou het niet anders willen dan hoe ik het zelf beleef. 

28-03-2017 om 09:50

Goed item over de scouting van RTVN gisteren. Clip en klaar.

28-03-2017 om 10:04

Zeer goed stuk inderdaad.

brummie28-03-2017 om 10:40

Sluit ik me bij aan, prima geschreven stuk. 

28-03-2017 om 11:18

Dan kunnen we wel concluderen dat het aan de scouting ligt dat we zijn weggezakt de laatste jaren, die dragen immer de spelers voor en dat is de laatste jaren ondermaats. Tijd om alles op de scouting te richten lijkt mij, omdat dit onderdeel de club naar boven kan brengen of naar beneden. 

brummie28-03-2017 om 11:52

Hgz, dan lees je het stuk wellicht net te eenzijdig. Elwin geeft ook duidelijk aan dat andere competities de eredivisie ingehaald hebben waardoor spelers niet meer voor de eredivisie kiezen. Daarnaast heeft hij aan dat de transferinkomsten altijd nog hoger liggen dan de transferuitgaven. Dat slagingspercentage aangetrokken spelers gemiddeld lager ligt tov van andere clubs is inderdaad een uitdaging voor scouting. Baas geeft verder aan dat met het aantrekken van spelers zoals van Weert, memisevic, jensen en davidson fc op de goede weg is. 

 

28-03-2017 om 14:21

je begrijpt het artikel ( "prima stuk" maar trekt zelf steeds andere conclusies over het succes bij de club . het artikel van Baas geeft veel feiten en cijfertjes ( daar was jij toch van? ) Nu mag je het artikel zelf overdoen met een selectieve tekst, maar daar gaat het mij niet om: de duideling van de toelichting is namelijk een heel ander verhaal dan wat Baas wil aantonen:  netto transferwinst zegt niets over het niveau van de aangetrokken spelers, althanse dit is geen trend zichtbaar dat de spelers bij hogere transferwinst ook beter zijn gescout... 

 

Alleen de feiten:  FC groningen haalt te weinig gemiddeld geslaagde spelers in huis.  Inmiddels heeft directeur Nijland ook gereageerd:  "Mensen zijn geen machines".  Natuurlijk weet Hans Nijland ook dat de transferwaarde wordt beheerst door de statistieken. van iedere speler.  Bij het profvoetbal, en dan heb ik het niet over 4e klasse amateurs, kan je je niet verschuilen  achter een aankoopbeleid waarbij spelers bij Groningen het gewoon minder goed doen dan van ze verwacht mag worden.  Niet over een enkele  speler, maar over de hele selectie, zeg ik dan. 

Het hoort bij professionalisering dat je als club zelf deze statistieken maakt en beoordeelt.

Maar je mag toch ook concluderen dat het terugbrengen van de selectie naar 18 spelers en alles wat er financieel speelt vanwege ( gering )begrotingstekort , de belidebepalers als eerste hier zich niet verschuilen achter ( en dat zeg ik in mijn eigen woorden) "structurele tegenvallers"...  Daarmee is de kop van het artikel ook precies juist:  De FC  kan zich geen slechte aankoop meer permitteren !

Dat er bij de jongste lichting nieuwe spelers een verbetering van beleid lijkt aan te komen, dat juicht Baas toe, maar ook daar is het nog te vroeg om te oordelen of deze spelers een aanwinst zijn of niet. 

Van Weert is snel langdurig geblesseerd geraakt, dat valt natuurlijk buiten beschouwing, want daar kan niemand rekening mee houden.

 

Voor wie dit artikel van Baas in RTVN  zelf nog eens na wil nalezen:

 

www.rtvnnoord.nl/nieuws/17629/FC-Groningen-kan-zich-geen-slechte-aankoop-meer-permitteren

 

28-03-2017 om 12:28

Brummie: Jensen en Davidson is middelmaat. Dat andere competities de eredivisie ingehaald hebben? Wat een gelul weer. In het stuk wordt ook gesproken over Heerenveen die wel spelers halen die in de eredivisie willen spelen zoals Zeneli, Goochanejad en Larsson. Die gaan Heerenveen nog geld opleveren. Waarom kan Groningen dat soort spelers niet vinden en zij wel? Utrecht heeft een Haller, Twente een Unal. Wat nou die spelers willen niet meer naar de eredivisie. Allemaal gelul. Het is gewoon een kwestie van goed scouten en creatief zijn. Feit blijft dat de scouting teveel flops heeft gehaald. Jij ziet het gewoon niet, blijf jij maar positief elke keer zonder kritiek te geven en alles goedpraten. Ik ga niet meer op jou reacties commentaar geven want jij ziet het gewoon niet of wil het niet zien dat er gewoon fouten gemaakt worden. Waarom zou RTVN zo`n item over de scouting anders op tv doen?(wel een beetje laat trouwens) Omdat die zich ook zorgen maken en zien dat er fouten worden gemaakt met de scouting.

brummie28-03-2017 om 12:47

Volgens mij schreef ik dat er een uitdaging bij de scouting ligt om slagingingspercentage te verhogen. Dat is  toch een punt van kritiek?

Scouting zal beter moeten. Maar zoals Elwin Baas al aangaf. De kans dat er weer een nieuwe kostic of Tadic komt is gewoon erg klein. Spelers van dit kaliber gaan eerder naar competities waar simpelweg meer geld wordt geboden. 

28-03-2017 om 13:07

De FC heeft momenteel geen spelers om zich te meten aan FC Utrecht en vergelijkbare clubs. Als we gewoon rondom de 6e plek staan, dus gewoon wat meer thuiswedstrijden hadden gewonnen i.p.v. gelijkspelen verliezen, zaten de tribunes voller.

Ook al is het spel vaak niet om aan te zien en het resultaat slecht, zal ik in april a.s. gelijk mijn 2 seizoenkaarten weer verlengen. 

Waarom, je bent supporter vd FC in hart en nieren, in goede- en vooral in slechte tijden.

Nijland en Co. beloven ons vlgd. seizoen een betere selectie, we hopen en zullen het gaan zien. Wie dat moet betalen is mij nog niet duidelijk maar oke.

Dus mensen, gewoon je seizoenkaarten verlengen, er komt een dag dat we weer meedoen en zeg zelf , de bekerfinale was en is toch om nooit weer te vergeten. 

 

 

28-03-2017 om 13:32

Vorig jaar zijn ons ook beloftes gedaan. Ze hadden toegegeven dat Chery,Botteghin, Kieftenbeld niet goed waren vervangen. Er zou kwaliteit komen met de hoofdletter K en kijk nu waar we staan.

Rob197028-03-2017 om 15:51

En dat hebben ze ook gedaan, alleen niet goed genoeg, voor de iets meer verlangende supporter (al is de defenitie hiervan, na het lezen van verschillende posts bij mij nog steeds niet duidelijk).

Ik ben het er daarom ook niet mee eens, dat het niet meer denkbaar is om een Kostic of een Tadic te halen. Deze spelers lopen er echt nog wel rond, met de goede contacten zijn ze ook wel te vinden. Tevens moet je daadkrachtig zijn met het vastleggen van dit soort voetballers. Groningen zit nu steeds in de wachtkamer, er moet nog een speler verkocht worden, of de transfer van de vertrekkende speler is nog niet rond. Dit moet geen basis zijn voor een het aantrekken van een nieuwe speler. Het niet rondlopen en met zijn allemaal vissen in een vijver valt best wel mee. De juiste contacten en risico durven lopen is iets wat nodig is. En helaas is dat op dit moment niet aanwezig. Grandqvist kwam ook via via, was ook bij zijn vorige club niet geslaagd. Suarez, we smullen van Nijlands verhaal,  is op de gok gekocht, (omdat het geld er lag) en Nijland iets in die jongen zag zitten. Alle talenten zijn tegenwoordig wel in kaart gebracht en het is een kunst om hier iets uit te halen. En met een volle schatkist is het makkelijker om spelers te halen.

28-03-2017 om 13:55

Let op mijn woorden Groningen haalt een paar spelers waardoor andere spelers beter gaan renderen meer waard worden. 

appie happie28-03-2017 om 19:42

Je bedoelt."Dat hoop ik" 

28-03-2017 om 14:00

Het zijn nu 18 ideale schoonzonen op de keeper na , die maken elkaar niet beter. Dat is de scouting aan terekenen ja. Maar je kan blijven fitten in het verleden , maar dat schiet niks op. Het is nu hopen dat ze het wel goed aanpakken! En daar ga ik vanuit.

Roelofsky28-03-2017 om 17:06

Wil de FC zichzelf nog redden??? Dan moeten de heer Jeltema en de scouting vertrekkenen en wel direct. Stel iemand aan met een frisse kijk op voetbal en een goed netwerk en laat de trainer ook mee beslissen over nieuwe spelers. Ik kan mij natuurlijk vergissen maar als ze met deze TS doorgaan zie ik het somber in het is allang 5 voor twaalf. Wakker worden iedereen. Artikel Elwin Baas RTV Noord is een wake up cale.

28-03-2017 om 18:54

Van mij krijgen ze nog wel een kans , als ze geen selectie hebben die in balans is komende zomer. Dan moeten Nijland en Jeltema zich echt achter de oren moeten krabben en zijn er geen excuses meer.

28-03-2017 om 23:17

jammergenoeg zijn niet alleen supporters "gloryhunters, dan wel scorebordjournalisten"...ook de leiding bij de club doet natuurlijk net zo: als er seizoenskaarten verkocht moeten worden, of sposnoren gepaaid worden, er spelers geinteresseerd moeten worden...enz enz, dan is de club in een fantastische transitie naar TOPsport-in-eigen beheer, en mogen we veel verwachten.  Als ze ons ( supporters )maar geen knollen voor citroenen verkopen met die kleinere selectie.  18 man is niet veel...houd je daar een heel seizoen mee vol ondanks blessures en rode kaarten?

 

 

29-03-2017 om 18:55

Ik hoop dat ze de kans waard zijn Achmed. De cijfers van Baas liegen er niet om, en geven ook aan dat het niet gaat om de laatste twee seizoenen. Het probleem lijkt structureel te zijn.

28-03-2017 om 19:00

Artikel Elwin Baas RTV Noord komt wel een beetje laat, want meerderen roepen dat al langere tijd hier. Ik heb ook niet zo`n vertrouwen in Jeltema en de scouts, ben bang dat ze weer dezelfde fout maken voor volgend seizoen. Maar we zullen het zien. Ik hoop wel dat de aankopen er met de voorbereiding bij zijn en niet als die al is geweest. Ik denk wel de laatste kans is van de heren want als er weer flops komen kunnen ze inpakken schat ik zo.

appie happie28-03-2017 om 19:57

Nijland in gesprek met Slagveer  transvervrije   speler  komt dat ff goed uit.

28-03-2017 om 21:48

8 jaar bij Heerenveen gespeeld...Rechteraanvaller ..prima...Appie: breng jij 'm even met de S80  noar Stad ? 

29-03-2017 om 19:03

Geboren 010-er die begonnen is in Nij Buunen. Vandaar uit naar Emmen. Stond in 2009 ook op de lijstjes van de FC. Door de samenwerking toen tussen H'veen en Emmen was de weg vanuit Emmen naar H'veen snel gevonden. Reacties bij H'veen op vertrek zijn wisselend, de één ziet hem het liefst vandaag nog gaan, de ander vind hem meer rendement hebben dan bijvoorbeeld Zaneli.

appie happie28-03-2017 om 23:20

Geef hem gewoon ov chip kaart kan hij met de interliner. .Heerenveen via drachten in 60 min in stad

29-03-2017 om 21:32

Ja, en dan vraag ik mij dan toch af waarom hij bij Akkrum-zuid wordt afgeserveerd, die knakker is nog maar 23 jaar en nu al overbodig? Beetje vreemd verhaal, of zou het te maken hebben met de opzegdatum voor 1 april. Wie het weet mag het zeggen!!!!

U moet eerst inloggen of registreren om een reactie te plaatsen!