Verslag nieuwjaarsreceptie FC Groningen met interviews Gudde en Fledderus
Gudde begon over de sportieve ambities van de club en zei dat als FC Groningen dit seizoen als 10e zou eindigen, dat ze met z’n allen niet tevreden kunnen zijn. 'We zijn er ook van overtuigd dat je beter kan presteren dan dat je budget het toelaat. Kijk maar hoe Heracles Almelo dat het vorig seizoen heeft gedaan. We hebben bij FC Groningen heel veel vertrouwen in onze talentvolle selectie. Jonge spelers die elke dag alleen maar beter kunnen worden.
Een andere belangrijke doelstelling voor ons is het ontwikkelen van een attractieve voetbalspeelstijl. 'Als ik luister en ik lees naar de verhalen van onze achterban dan hoor ik dat er al jaren gemopperd word over de speelstijl van het eerste elftal. Ik ben hier ook de eerste die toegeeft dat de eerste seizoenshelft qua attractiviteit tegenvalt. Maar als men al zo lang kampt met dit probleem is het misschien wel breder dan alleen de selectie of de trainer. Ik denk namelijk dat alles begint bij een visie. Wij zijn op zoek naar onze eigen voetbal identiteit, wij zijn op dit moment bezig met een analyse welke speelstijl nu het beste past naar de wensen van ons publiek. Met mooie woorden noemen we dat “je eigen identity of play”. Welke speelwijze, welke spel principes en welke kernwaarde van spelers en trainers ga je daarbij selecteren. Als we dit duidelijk hebben dan moet die ook leidend zijn binnen de hele voetbalclub want dan pas kan je echt gericht scouten en opleiden. Dit is eigenlijk één van de belangrijkste opdrachten van Mark Jan Fledderus en ik werk nu 8 maanden met hem samen en ik ben er van overtuigd dat hij gaat slagen in deze opdracht.'
' Wat ook van groot belang gaat zijn is de stijging van onze commerciële inkomsten. Aan het begin van het vorig decennium haalden we 2,5 miljoen meer uit de markt aan sponsoring dan dat wij op dit moment doen. Ook dit jaar laten onze inkomsten weer een daling zien. We verwachten te eindigen op een bedrag van ongeveer 6,7 miljoen en dat is heel zorgwekkend. Na een intensieve inventarisatie van alle lopende sponsor contracten hebben wij een nieuw sponsorplan opgesteld waar op dit moment de laatste hand aan wordt gelegd en dat heeft eigenlijk 2 speerpunten. Speerpunt één is een éénduidig prijsbeleid, de afgelopen jaren is daarin scheefgroei ontstaan. Heel veel bedrijven of mensen betalen niet dezelfde prijs terwijl ze wel hetzelfde artikel afnemen. Een korting, als je die zo mag noemen, die inmiddels totaal is opgelopen naar een bedrag van meer dan één miljoen euro. Dat is niet iets wat wij als filosofie hebben in de richting van de toekomst en wij gaan dat ook rechtzetten. Wij gaan daarmee beginnen in het nieuwe seizoen. Uiteraard respecteren wij daarbij alle lopende contracten en doorlopende afspraken want afspraak is nu eenmaal afspraak.'
'Het tweede belangrijke speerpunt daarvoor dat bent u, de huidige sponsors. De mensen die de club op dit moment steunen. Natuurlijk willen wij heel graag nieuwe sponsors verwelkomen maar op dit moment hebben 28% van de sponsors de afgelopen twee seizoenen hun sponsorcontract opgezegd. Dat percentage moet flink naar beneden en dat gaan we ook doen. We gaan een nieuw plan opstellen waarin we u boeien en waarin we u uiteindelijk proberen te binden en te behouden. We proberen u te boeien met attractief voetbal en als dat niet lukt dan moet het nog een complete middag of avond uit zijn maar we gaan u ook proberen te boeien met kwalitatief goede evenementen waarin u uw netwerk kunt uitbreiden of onderhouden. Als dat lukt dan kunnen we u weer binden en daarna hopen we u te behouden. Duurzaam voor de lange tijd want de achterdeur moet namelijk dicht. Want onze droom is dat wij over een aantal jaren hier mensen hebben lopen die we eigenlijk geen sponsor kunnen noemen maar ambassadeur, die ons succesverhaal vertelt in hun eigen netwerk waardoor we samen kunnen gaan groeien. In februari zullen wij onze sponsors op de hoogte brengen van ons plan en daarna zal het salesteam o.l.v. Kevin Roossien hiermee aan de slag gaan. Een hele flinke klus maar een prachtige kans voor onze club.'
Wat voor sponsors geldt dat geld ook voor onze supporters zegt Gudde. 'Vanaf juni hebben we een nieuw supporters overleg. Samen met de supportersvereniging van FC Groningen, de Ultra Chronica, de rollyside en de Z side overleggen we over lopende supporterszaken maar we overleggen ook over de toekomst. We zijn het niet altijd met elkaar eens maar de gesprekken zijn wel constructief en altijd in het belang van de club. Dat kan ik enorm waarderen. Samen kijken we naar verbetering van de sfeer in het stadion maar ook de uitstraling van het stadion en met één grote droom, een vol stadion.'
Gudde denkt dat de eerste resultaten daarvan al zichtbaar zijn. 'Er zijn prachtige silhouetten van clubiconen te zien in het stadion. Zo werken we ook aan een plan voor de Tonny van Leeuwen tribune. Wij willen als club een veel meer facilitaire rol aannemen en er voor zorgen dat elke tribune zijn eigen identiteit krijgt. Hierbij moet u denken aan het horeca aanbod, aan het aantal horecapunten en aan meer visuals maar ook moet u denken aan meer plaatsen waar spandoeken aan opgehangen kunnen worden. Alleen de ideeën moeten niet van ons komen maar die moeten van de mensen komen die elke 2 weken staan of zitten in het stadion. Waarom beginnen we met de Tonny van Leeuwen tribune is dat wij denken dat een volle Noord tribune een positieve invloed gaat hebben op de rest van het stadion en op de selectie. De eerste stap die we daar innemen is dat we de seizoenkaarten voor die tribune met ingang van het nieuwe seizoen met 20 euro verlagen. Een prijs die past bij een volksclub als FC Groningen. Ook gaan wij weer beginnen met de 5 jaar kaarten. De club is daar 5 jaar geleden mee begonnen en meer dan 700 mensen hebben zonder blikken of blozen een 5 jaar kaart gekocht. Dat zegt wel wat over FC Groningen.'
'Een andere stap die we ook gaan nemen om een voller stadion te krijgen is het kijken naar onze horeca. Ik kan u vanaf deze plek melden dat wij per 31 Januari 2020 50% van de aandelen van Martiniplaza hebben overgenomen en dat wij dus voor de volle 100% eigenaar zullen zijn van FC Groningen horeca. Dat betekent een kans op meer omzet op wedstrijd dagen maar ook aan kans om beter in te spelen in de behoeftes van supporters en sponsors. Vergeet niet dat we maar 25 keer spelen en dat we dus 340 dagen over hebben om nog meer evenementen in dit stadion te gaan organiseren. Dan moet je denken aan congressen, feesten en partijen. Allemaal op een unieke locatie omdat wij één van de mooiste voetbalstadions van Nederland hebben.'
Alles begint met een visie en in mijn eerste 3 maanden heb ik samen met de directie en rvc een analyse gemaakt van deze club. 'Ik heb aangegeven dat de club zich opnieuw moet gaan hervinden. In dat gesprek zitten wij op dit moment volop en natuurlijk moet het in 2020 zijn beslag krijgen maar we gaan er wel de tijd voor nemen. We krijgen maar één kans zegt en dat moet goed gebeuren en het moet breed gedragen zijn binnen de club en buiten de club. Want ons stadion en ons verzorgingsgebied bieden alle kansen. Deze club heeft echt een enorm potentieel. Onze achterban bevind zich in de 3 noordelijke provincies in Nederland en we hebben het vijfde achterland van Nederland. Ik zie heel veel parallellen met ons achterland ten opzichte van onze eigen club. Wij kunnen een club worden waar elke dag groei en ontwikkeling centraal gaat staan. Met onze faciliteiten en met onze specialisten kun je als voetballer hier elke dag beter worden. Tegen FC Emmen begonnen 7 spelers van 23 jaar of jonger in de basis. We zitten in een stad met 60.000 studenten die ook elke dag beter willen worden. Groningen zit in een booming markt op dit moment op het gebied van horeca, op het gebied van vastgoed, chemie, energie en na Amsterdam is dit de regio met de meeste start-ups.'
Natuurlijk willen wij geld gaan halen uit de markt maar je moet ook wat brengen vervolgt Gudde. 'Het gevoel gaan creëren dat we het samen gaan doen. Het samen doen is wat ons betreft in het volgende decennium centraal moet staan bij FC Groningen. Toen ik deze baan kreeg zeiden heel veel mensen uit de Randstad tegen mij gefeliciteerd maar dit gaat een zware job worden want Groningers zijn stugge en stille mensen. Ik kan vanaf deze plek bevestigen dat dit beeld na een half jaar de prullenbak in kan. Ze kijken hier misschien wat meer de kat uit de boom maar ik voel echt een enorme betrokkenheid. Een betrokkenheid bij de club, bij de stad en bij de regio. Ik zie ook heel veel mensen die trots zijn op de club maar trots die nog wel een beetje verborgen is en ze schreeuwen het niet van de daken.
Onze doelstelling bij FC Groningen voor het volgend decennium is dat we die trots niet meer hoeven te verbergen. Dat hier een club staat die sportief en financieel in de subtop speelt. Een club met diepe wortels in de maatschappij en een achterland wat zich bij bijna allemaal verbonden voelt met de club. En dan hoeven we het niet meer te verbergen. We kunnen van de daken schreeuwen dat we trots zijn op deze club en op 15 Januari 2030 kan iedereen dat doen. Maar dat doen we wel op z’n Gronings, nuchter, reëel en met een gezonde ambitie richting de toekomst.'
Tot slot wenste Gudde de aanwezigen een prachtig 2020 en hij zou met iedereen een borrel aan de bar drinken.