Terug

Deel deze pagina:

COLUMN: Pseudo-visie

Door Thijs Faber 19 reacties

“Talenten op één” en “topsportmentaliteit”, het is anno 2018 onmogelijk dat de leuzen je nog niet de neus uitkomen. Te pas en te onpas worden deze termen door de clubleiding de ether in geslingerd, meestal als damage control voor het verkopen van een belangrijke speler of een zware nederlaag. De beide termen staan voor de huidige visie en koers van FC Groningen, tenminste dat zou je denken. Want wat is nou precies die “koers” die de club wil varen? En is die wel zo gericht op de lange termijn als de clubleiding doet voorkomen?

 

Het is november 2014 als FC Groningen ‘Plan55’ lanceert, wat een beetje aantrekkelijker “2018. Talenten op één.” wordt genoemd. Het plan is duidelijk: in 2018 wil de club dat minimaal de helft van de selectie bestaat uit spelers afkomstig uit eigen jeugdopleiding. Dit moet de basis zijn van het structureel meespelen om Europees voetbal met ‘initiatiefrijk’ voetbal (Joost mag weten wat dat is). Een mooi streven, al blijkt later dat de drijfveer ook mede is dat financieel de mogelijkheden met het seizoen krimpen, en concurrentie streeft de Trots van het Noorden simpelweg voorbij. Met dit plan kwam ook het zogenoemde ‘Topsportcentrum’, een project waar inmiddels vele miljoenen in zijn gepompt. Met een schitterend filmpje, waarvan akte, wordt dit aangekondigd. Het klinkt allemaal zo mooi, meedoen om de vetpot die Europees voetbal heet met spelers die alleen een opleidingsvergoeding hebben gekost. Het idee is goed, laten we wel zijn. Grote namen worden gehaald om dit project te gaan laten werken, Gerard Kemkers, schaatscoach die behalve van een foute baanwissel bekend is om zijn heldere visie op het gebied van topsport wordt aangesteld. Kemkers wordt ‘Manager Topsport en Ontwikkeling’, er moet een nieuwe frisse topsport-wind gaan waaien in Groningen. In 2016 wordt Caspar Dekker gehaald als Hoofd Jeugdopleiding, net als Kemkers een grote naam in zijn vakgebied. Dekker komt over van AZ en is mede-verantwoordelijk voor het enorme succes wat de Alkmaarders momenteel beleven met een goede balans tussen jeugd en ervaren sterkhouders. Een naam die dus in principe daad bij woord zou voegen wat betreft het Plan55.

 

Het is inmiddels 2018, FC Groningen bungelt onderaan de middenmoot en heeft louter uitzicht op handhaving, meer eer valt er voor groen-wit niet te behalen. In de huidige selectie zijn 7 van de 20 spelers afkomstig uit de jeugdopleiding, wat bijna voldoet aan de doelstelling van 50 procent. En laten we wel zijn, doelstellingen zijn er om niet gehaald te worden, zie de doelstelling van de FC dit jaar om Europees voetbal te gaan spelen. Speelt de FC structureel mee om Europees voetbal? Je kan eigenlijk zeggen van wel, sinds de introductie van de play-offs is er geen enkele ploeg die vaker deel heeft genomen dan FC Groningen. Is de kwaliteit van de selectie sinds de introductie van Plan55 in 2014 toegenomen? Absoluut niet. Ligt dit aan de inmenging van jeugd? Ook niet, het zijn juist de spelers die van buitenaf worden gehaald die het structureel laten afweten. Is Plan55 geslaagd? Moeilijk te zeggen.

 

 Je gaat mij niet vertellen dat je de “revolutie” waar over werd gesproken met Plan55 kan verwezenlijken in 2 jaar tijd, Rome wasn’t built in a day.

 

Afgelopen dinsdag werd bekend dat de club na 2 jaar alweer afscheid neemt van eerdergenoemde Hoofd Jeugdopleiding Caspar Dekker. Een raar besluit, een club kaliber Groningen zou toch moeten weten dat het qua ervaring en status beter dan Dekker niet gaat worden, en Dekker heeft zelf het verlangen uitgesproken langer door te gaan met de club. “Caspar Dekker is een vakman, (…) maar we willen echter naar een nieuwe fase met een ander type persoon”, aldus technisch directeur Ron Jans op de clubsite. Een aparte uitspraak, wat is bijvoorbeeld die ‘nieuwe fase’? Wat was de huidige fase dan? Het zijn allemaal loze woorden zonder inhoud, en dat typeert de koers die FC Groningen de laatste jaren aan het varen is. Nou ja, vooral het gebrek aan een koers, het lijkt van buitenaf echt natte vingerbeleid soms. Tegen RTV Noord meldt Jans vervolgens dat hij “helemaal niet van een nieuwe stroming wil spreken, ik wil van één FC Groningen-stroming spreken. Inhoudelijk willen we daar mee door.” Wederom woorden maar geen inhoud, wat is deze FC Groningen-stroming dan, is dit blijven aanmodderen in de grijze middenmoot en andersdenkenden als Caspar Dekker na 2(!) jaar al buiten zetten? Je gaat mij namelijk niet vertellen dat je de “revolutie” waar over werd gesproken met Plan55 kan verwezenlijken in 2 jaar tijd, Rome wasn’t built in a day. Hoe kan het dat je de ene keer zegt dat je “topsportmentaliteit” wil verwezenlijken, maar vervolgens wel glamourboy (dank Sikkom!) Lars Veldwijk binnenhaalt, waarvan je nota bene zelf hebt ervaren als trainer dat hij de levende tegenpool van topsportmentaliteit is, ik snap er inmiddels niets meer van.

 

Het wordt tijd dat de club behalve loze termen als “FC Groningen-stroming” ook eens duidelijk en helder vertelt wat ons als supporters te wachten staat. Het Plan55 was duidelijk, een plan met potentie en is deels ook gelukt, maar wat is de volgende fase? Het gevoel dat ik krijg is dat de boot FC Groningen geen koers maar met wind mee vaart, en het is tijd dat de clubleiding de vaargeul gaat tekenen. Daar hebben wij als supporters recht op, want pochen met transparantie en termen als “volksclub” gaat niet op als je vervolgens je visie geheim houdt, als die visie er al is. Teken die vaargeul, Hans en Ron, want we weten dat jullie je clubhart op de goede plaats hebben!

Reacties:
21-02-2018 om 17:59

sorry maar dit is echte onzin ik ben al bijna 20 jar seizoenkaarhouder maar he t is telkens de laatste jare slecht voetbal dus voor mij was het laatste jaar

harley21-02-2018 om 19:14

Je begint met sorry..maar volgens mij heb je het stuk niet gelezen. Want wat je zegt is geen reactie op het stuk erboven.

22-02-2018 om 10:31

Harley, ik denk dat fcg_1963 gewoon heel graag kwijt wil dat hij of zij na een lange tijd de seizoenskaart heeft opgezegd. Wel bijzonder, want als je in 1963 bent geboren, dan heb je de FC al wel heel veel slechter zien voetballen en presteren dan nu.

21-02-2018 om 18:02

 

 

Goed verhaal,  Thijs !

    Je zou m.i.  nog bij kunnen denken dat in het profvoetbal  de club nooit een optimum bereikt, en dus ook bij FC Groningen niet.  Er wordt overal in het profvoetbal vanwege "niet aan de grote klok hangen", beleid onder de pet gehouden, en soms heb ik wel eens het vermoeden dat het kleine kringetje werkzaam bij de club niet zo erg veel voelt voor inmenging van buitenaf.  Hoe hoog de NOOD(-zaak) is van een kleine selectie met beperkt geld... dan ben ik nog niet eens zo verbaasd als het dan sportief niet overhoudt, en dat de supporters na lange tijd ook zeggen: toedeloe!   althans dat gaat op voor een deel van de supporters.

Ik herinner mij die presentatie van dat nieuwe beleid nog goed... toen was 2018 nog zo ver weg...nu zitten we er midden in en als ik het goed heb begrepen wil Jans volgend jaar weer om PO Europees gaan spelen...het zijn inderdaad zoals Thijs Faber hier schrijft: meest gedachten en woorden...en die zijn vluchtig. Nooit meer zien we een serie van 6 winstpartijen of een suprematie over nog kleinere clubs.  En hoe dankbaar we op zich mogen zijn met talentvolle jongens die op 18/19 jaar instromen en een goede wedstrijd spelen,  het weegt weer niet op tegen de teleurstellingen van gehaalde spelers die wel goed kunnen voetballen - maar waarom het bij deze spelers bij de FC Groningen er nou sportief niet uitkomt...en dat in jaren achtereen?  

Overal zo? allicht !, maar hier is het nog teveel vrouwen en kinderen eerst...dat is geen Topsportbeleid, dan moet je staan voor je sport - kijk naar de Olympische Spelen en je ziet dat er voor het behalen van sportief succes, er geen enkele plaats is voor een compromis: alleen winnen telt ! 

 Het was echt prachtig die bekerwinst, waardoor we even weer het gevoel hadden dat we PECZwolle toch zeker wel aan zouden kunnen. Kom daar nu eens om...nergens meer op kunnen rekenen.  Nu kijk je jaloers naar PECZwolle hoe trainer Van het Schip met (ook) beperkte middelen die club laat presteren.    

 FC Groningen moet er hard aan trekken om in de ED en ook landelijk weer positief in het nieuws komen. nu gaat het vooral over krapte van geld en zaken die spelen rond personen en randzaken óm het voetbal heen, vaak heel krampachtig, waardoor ik wel eens denk:  

wordt het ene gat niet gevuld met het andere?...Zijn we wel op de goede weg?...en wanneer komt dan weer een volgende teleurstelling ?  

21-02-2018 om 18:07

ja dat is ook de reden dat ik en mijn man ook niet meer seizoensaakart nemen bij grunn volgend jaar telksns verliezen zonder dat je denkt dat wel goe d kmot

21-02-2018 om 18:07

goed kmopt

21-02-2018 om 18:08

goed komt sorry

22-02-2018 om 10:24

@fcg_1963 Je bent toch voor een club in voor- en tegenspoed? Toch niet alleen omdat je denkt dat het 'wel goed komt'. Ik bedoel dit niet vervelend. Maar ik begrijp niet waarom je supporter bent en dan afhaakt als het tegenzit. Wat verwacht je dan van FC Groningen? Dat we altijd in de subtop spelen. Welnee, het gaat met ups and downs, er worden fouten gemaakt en ook goede beslissingen genomen. Volg de club kritisch, dat vind ik allemaal prima, maar nu afhaken omdat het minder gaat zal ik nooit begrijpen.

Woltjer21-02-2018 om 18:18

Goed stuk, met veel terechte vragen waar wij als supporter antwoordt op willen hebben.

Lijkt me leuk als de BM redactie Hans Nijland weer eens uitnodigd voor een pittig gesprek !

appie happie21-02-2018 om 18:57

Ok boys en girls NAC komt er aan  wat gaan we doen:?????

Ik denk een overwinning met 2-1  hakken over de (bevroren sloot) maar wel de 3 brood nodige punten.

21-02-2018 om 20:32

De komende 10 wedstrijden ( dwz incl FC groningen, vrijdag ) heeft NAC gewoon nog een zwaar programma...ik denk dat ze blij mogen zijn met 5-8 punten.  Maar tegen sterke clubs wisten ze best aardige resultaten te boeken, ook in uitwedstrijden.

Het avondje NAC, wordt in Groningen een latertje NAC voor die Carnevalsgasten.  Ik ben er niet gerust op...  en zonde dat Veldwijk  niet speelt, ook al begrijp ik die schorsing van de club.

22-02-2018 om 03:21

boys en girls Appie...Karneval is voor die Bredanaars voorbij, en dat zullen ze weten ook in een koud Groningen.  Je huid duur verkopen, geen stomme kaarten pakken, want Higgler trekt ze makkelijk...en al helemaal niet starten in het eerste half uur met een tegengoal !

mouwen opstropen nu ! ...boys & girls...straks ga ik alleen nog naar het vrouwenvoetbal kijken

harley21-02-2018 om 19:13

Goed stuk! Duidelijkheid waar veel supporers om vragen!

21-02-2018 om 20:35

Beste stuk in tijden , precies zoals ik er al supporter in sta.

21-02-2018 om 20:35

Geweldig stuk!

Marco21-02-2018 om 21:21

Mahi en Padt zijn van buitengehaald en zijn de enigste spelers met play offs niveau, zoals eerder Linssen.

Visie is hopen op een talent als Robben en flink cashen, en dit ieder jaar opnieuw.

Echter zal het talent op jonge leeftijd veelal blijven kiezen voor een top 3 club, waarbij er ook al relatief weinig talent aanwezig is  in de provincie. 

Enkel door -23 voor 70% uit talent van buiten te laten bestaan, heb je jaarlijks kans op een talentje.

Beter om 80% van het eerst elftal uit spelers tussen 24-28 te laten bestaan, zijn de elftallen waarmee sportief geoogst kan worden. 

ronald197621-02-2018 om 21:25

Weet je waar ik bang voor ben dat nijland en Jans kunnen immers uitstekend met elkaar overweg  samen alles beter te weten als je een goede vakman hebt Ron Jans wees blij en hou de vakman bij de club.  Jij Ron bent geen vakman je komt net kijken en je bent een slijmbal naar Hans nijland het is allemaal vriendjespolitiek bij de FC. Doe je niet wat Hans en Ron willen danlig je eruit jammer onze club glijd steeds verder af. Sorry Hans je hebt veel goede dingen gedaan voor onze club maar is tijd dat je oprit want gaat mis en neem Ron mee

Nachtwacht21-02-2018 om 22:10

Supporters verdienen idd duidelijkheid. Enige waar ik vraagtekens bij zet is dat als Dekker zo goed is, als menigeen zegt en als hij het zo goed deed bij AZ, waarom is hij daar dan weggegaan? Kan me niet voorstellen dat Groningen een topper weghaalt bij AZ namelijk....

22-02-2018 om 02:04

Capsper Dekker heeft zelf nog wat toelichting gegeven over zijn eigen functioneren bij de FC die twee jaar, en dan voofral die opmerking dat hij misschien niet zo goed met de anderen had gecommuniceerd... dat siert hem.  Ook de opmerking dat hij het heel erg naar z'n zin heeft gehad bij FC Groningen.  Maar functioneringsgesprekken komen niet in de pers... 

ronald197621-02-2018 om 22:38

Omdat het een uitdaging voor Dekker was om hier jeugdopleiding te proffesioneren samen met kemkers topsport menteliteit

Cantona22-02-2018 om 09:26

Mooi geschreven, ik voel me de laatste jaren als supporter ook aardig verneukt, dik betalen voor dramatisch voetbal.

Kreten als topsportmentaliteit en talenten zijn onderhand voor mij ook ergerlijke kreten geworden.

Maar ook de kreten FC in de maatschappij en FC Groningen wordt steeds groener.

Die randverschijnselen zijn mooi als het goed gaat maar nu wil ik gewoon resultaten zien.

22-02-2018 om 09:51

Is Thijs niet bij de meeting met Van Dekken geweest? Nijland en co spelen Russischje roulette 2de helft vh seizoen, met zo weinig spelers. Maar opleiden, opleiden en nog eens opleiden is het toch voor iedereen onderhand bekende motto?

22-02-2018 om 10:00

Waarom wordt Sikkom trouwens bedankt in dit stuk?

Thijs_Faber22-02-2018 om 10:04

Voor de bijnaam ‘glamourboy’

22-02-2018 om 10:40

Bij glamourboy moet ik denken aan die schaatser Verweij. Ik vind die lange lamstraal vooral een lange lamstraal. En die opgespoten lippenvriendin een omhooggevallen troela die filmpjes maakt. Een soort Barbie en Michael.

 

Ben het met je eens dat Jans weinig inhoudelijks te melden heeft. En mbt Dekker, wellicht is hij wat direct, of bot. Maar ik kan me een doorgebroken AZ'er heugen die in een interview aangaf er toen wat moeite met die stijl te hebben maar er nu achteraf met dankbaarheid op terugkijkt. Mss moet Jans zich afvragen waarom hij met Faber en Kemkers botst.

22-02-2018 om 12:34

Faber heeft (ook) vraagtekens gezet bij het niveau topsportklimaat bij de club.  Wat of wie hij bedoelt... Toen Faber kwam was hij heel ambitieus ( vooral vanwege de ambitieuze plannen )..en ik herinner mij nog goed dat ze in  de voorbereiding van seizoen 2016/2017 keihard hebben getraind ( waarna het in resusltaat tegenviel ).  Natuurlijk is trainer Faber een apart verhaal: die heeft weer andere korte termijn problemen aan z'n hoofd...met de spelers (-budgetten) die beschikbaar zijn moet hij het doen, en kennelijk is de verstandhouding tussen de club en Faber toch ook aan slijtage onderhevig geweest. 

Ron Jans is weer terug bij de club...hélemaal...en dat terwijl hij zelf aangaf in juli 2017 dat hij deze voor hem in de nieuwe functie voor één jaar technisch manager wilde worden op uitdrukkelijk verzoek van directeur Nijland. Dat schept verplichtingen .   

22-02-2018 om 13:06

Ja, opmerking van Faber snap ik niet zo goed, Kees. Temeer omdat hij zelf qua trainingsarbeid begin dit seizoen een stapje terug heeft gedaan ivm belastbaarheid spelers. Ik zou zeggen, dan ga je niet algeheel minder hard trainen, maar zul je nwe spelers met maatwerk moeten belasten. Dan doen ze er maar wat langer over voor ze op hetzelfde conditionele niveau vd rest zitten. Het is gewoon raar dat de gehele jeugdopleiding veel meer is gaan trainen, inclusief JFCG, en ze bij het 1ste elftal een stapje terugdoen. Spelers die er op trainingen regelmatig de kantjes vanaf lopen, is Faber daar niet zelf verantwoordelijk voor met z'n hang naar intrensieke motivatie?

22-02-2018 om 14:42

Het probleem wordt steeds verder verlegd van boven naar beneden, of zoals de Engelsen zeggen: 'shit rolls down hill' en hoe lager op de 'hill' je staat hoe meer shit je krijgt.

Het probleem is bijna overal hetzelfde, het geld regeert, simpel. Iemand van 16 - 17 - 18 die van Willem II of Grunn naar Ajax of AZ kan zal dat steeds vaker doen vanwege de betere opleiding en beter salaris. Tevens, mocht je het eerste niet halen, dan is het makkelijker doorstromen naar andere clubs tegen doorgaans een hogere prijs. Zelfs doorstromen naar tweede nivo Duitsland of Engeland is aantrekkelijker tegenwoordig.

Wij verliezen steeds eerder talenten aan top 3 in NL, zij verliezen steeds eerder talenten aan het buitenland, dat is allemaal gesneden koek. Ook Ajax kan op een gegeven moment geen nee meer zeggen tegen de Spurs voor Sanchez maar zij hebben dan het voordeel dat hij al Europa League heeft gespeeld en een veelvoud krijgt van hun kostprijs.

Groningen speelt nagenoeg nooit in Europa en als we dat wel doen schoppen we geen (zichtbare) deuk in het spreekwoordelijke pakje boter dus onze spelers gaan dan niet weg voor een hoofdprijs.
Gevolg is steeds meer inzetten op de jeugd, deze zo goed mogelijk opleiden en verkopen (Robben). Daarbij de talenten scouten in een vroeg stadium (Suarez) en ook deze dik verkopen.
Lastige is dat de scoutingsvijver overal leeg wordt gevist door grotere partijen en je dan een mega goeie scout / netwerk nodig hebt. Die scount zijn we ook al kwijt geraakt aan een bekende club.

Probleem is bekend, oplossing is lastiger. Aanstellen van een trainer die gif brengt, strijd en inzet toont maar vooral goed weet om te gaan met de (jonge) jongens, ze vertrouwen geeft, ook als ze eens keer miskleunen.
Verliezen is op zich niet erg als er maar wel alles aan gedaan wordt.

Daarom snap ik het niet verlengen van het contract van Dekker niet maar ik ken natuurlijk niet alle ins en outs. Wel heeft de man zich bewezen en zou ik graag wel de ins en outs te weten krijgen. Ik begin mij steeds meer af te vragen of Nijland nog wel weet waar hij mee bezig is. Als Faber weer met 5 verdedigers gaat spelen tegen NAC kom ik persoonlijk richting de bank om hem er af trappen.., bij wijze van natuurlijk.

mien twai cent'n..

Oeleoptak22-02-2018 om 16:04

Wat ik ervan begrijp is de communicatie van Dekker een probleem. Als dat de reden is dat hij weg moet maar wel een vakman is begrijp ik het ook niet. Mensen met een fluwelen communicatie zijn er genoeg te vinden, vakmensen die jeugd naar een hoger plan kunnen brengen niet. Al vaker heb ik benoemd dat het ons kent ons milieu fnuikend is voor topprestaties. Daarvoor heb je geen vrienden -jaknikkers nodig maar mensen met backbone, drive en visie.

22-02-2018 om 14:51

Volgens mij verliest Grunn toch niet zoveel jeugdspelers, op die Turkse gozer die naar feyenoord ging en Daan Reiziger, de keepert naar AJAX? Al is het wel een gevaar. Gelukkig breken er ook voldoende door bij Grunn, zoals Idrissi, Absalem, Looi, Reis...straks Kramer en Manoleche. Wellicht onze IJslandse vrind

22-02-2018 om 15:24

Klopt. Maar Idrissi is al weg, Absalem doet het in mijn optiek heel goed en dan met je al uitkijken. Reis was al interesse voor dus dat zegt een hoop. 

U moet eerst inloggen of registreren om een reactie te plaatsen!