Terug

Deel deze pagina:

FC Groningen: Helemaal in de MIDDENMOOT… en straks dan?

Door Kees 24 reacties

FC Groningen staat precies op een middenmoot plaats, één wedstrijd na hervatting van de competitie. Hoe je de cijfertjes ook bekijkt, het lijkt bijna een meetkundig gemiddelde: FC Groningen bezet plaats 9 (van de 18), FC Groningen staat 3 punten onder plaats 7 (Vitesse), en 2 punten boven plaats 11 (Heracles). Kijk je nog hoger, dan staat FCG op dit moment 8 punten onder plaats 5 (AZ) en 7 punten boven plaats 15 (Excelsior). Kijk je naar doelsaldo (+ 1)…dan ook plaatst Groningen zich tussen deze clubs in: AZ (+8) en Excelsior (-11). Tot zover de cijfers, die wel zoveel bewijzen, dat een elftal wat in vorm is of vanwege een serie “achtereenvolgende gemakkelijke tegenstanders”, zómaar een paar plaatsen kan bewegen, en natuurlijk daarna net zo goed de omgekeerde weg kan gaan. Maar voorlopig is consolidatie al heel mooi – gelet op waar we vandaan komen in 2016.

Maar FC Groningen als middenmoter, willen we dat, past dat in ons verwachtingspatroon en past dat bij de clubambities? Natuurlijk is die denkbeeldige eindklassering/plaats 7 conform vorige jaren. Als je volhoudt dat de selectie minder sterk is geworden de laatste jaren, zoals wel wordt beweerd, dan toch zijn de resultaten desondanks even goed. Het moet allemaal nog blijken, nog een half seizoen te gaan, maar dit FC Groningen kan zomaar dat gaatje met Vitesse dichten. En dan zo hoog blijven staan is natuurlijk per wedstrijd spannend! Die middenmootpositie lijkt op dit moment dus een comfortzone maar later, in het voorjaar, is het dat niet meer als de clubs verder van elkaar raken. 

En dan de trainer: heeft die nog een aantoonbaar aandeel in de prestaties?. Vreemd… spontaan schoot mij een gedachte door het hoofd: “natuurlijk is Faber een betere trainer dan Van de Looi”…maar dit is puur subjectief en hier is geen enkele cijfermatige onderbouwing mogelijk… Sterker nog: de trainer staat gevoelsmatig dichter bij de clubcultuur en de supporters dan de TD of Directeur. De inbreng van de trainer werkt zowel door in de kleedkamer als ook op de wedstrijdprestaties van het team, maar het blijft voor de buitenwacht gissen naar de precieze effect hierop.

Maar hij moet dat naar buiten ventileren met steeds weer passende analyses over enz, en “eerlijke” antwoorden op vragen van de voetbalcommentator… met tegenzin gegeven soms… En natuurlijk de schaduwzijde hiervan… gaat het minder, een tijdje en dûkelen we naar gevaarlijke onderste plaatsen vanwege degradatie, dan ligt de beste man er zo weer uit…

Dat gaat bij FC Groningen dit seizoen vast niet gebeuren, verwacht ik, maar toch: veel sympathie heb ik in zo’n geval voor positie van die clubtrainer: Een passant bij een situatie van “voetbal is oorlog”: Is met geen getal te becijferen, toch?

 

Reacties:
18-01-2017 om 10:50

Feit blijft dat Groningen er niet in is geslaagd om zich bij de top 5 te nestelen ondank de veelbelovende woorden van Nijland een paar jaar geleden om stuctureel bij de top 5 te horen. Ondanks de nieuwe sponsor, bonussen transfers, nieuwe naam stadion en mooie transfers die de club de afgelopen jaren heeft gemaakt. De vervangers voor de vertrokken spelers heeft de club niet voorbij clubs als FC Utrecht, Heerenveen, Vitesse, Twente gebracht. Nu kun je zelfs onder clubs als NEC, Heracles of Sparta eindigen als het tegenzit.

brummie18-01-2017 om 11:38

Feit blijft ook dat sinds 2006 Fc op 1 seizoen na, altijd tussen plek 5-8 geeindigd is. Ondanks dat Heerenveen, Vitesse en Twente veel hogere hogere begroting hebben. Nijland heeft destijds de ambitie uitgesproken structureel bij de eerste 5 te horen, dat ambitie nu bijgesteld moet worden is jammer, maar wel de realiteit. 

We zijn halverwege en er valt eigenlijk nog niets te zeggen over de eindstand. De competitie is een tombola geworden, en daarbij

is ook de transferperiode nog open tot 31 januari. Kan nog zoveel gebeuren. En als het tegenzit wordt je een keer 10e of 12e.

Financieel zou dit voor de club een zware dobber zijn, maar voor de supporter lijkt me dit niet direct een ramp. Wel een teleurstelling uiteraard.

19-01-2017 om 01:01

cijfers liegen niet.  Evenzo zal het management doordrongen zijn van de financiële noodzaak om ook dit seizoen de competitie goed te eindigen, in het linkerrijtje.  Dat er nog e.e.a. zal veranderen in de stand noemde ik al, maar of FC Groningen een eindsprint in de benen heeft zoals vorige jaren?

18-01-2017 om 11:53

Groningen had die tombola van de competitie kunnen voorkomen als ze wat slimmer waren geweest met vervangers halen. Ik zie geen nieuwe spelers komen en vertrekken omdat niemand ze wil of zelf niet willen. De opbrengst wordt toch niet geinvesteerd om betere spelers te halen, maar gaat naar andere doelen zoals het gat in de begroting die aan het eind van dit seizoen ontstaat omdat Groningen zakt op de ranking voor de tv gelden. Als er toch 2 weggaan dan weer een speler halen op de laatste dag zeker? Die weer geen voorbereiding heeft meegemaakt en weer moet wennen. Zelfde liedje als in het begin van het seizoen zeker op het laatste moment spelers halen die eerst moeten wennen en wat punten kan kosten.

18-01-2017 om 12:15

LOL

18-01-2017 om 17:19

IC;  ICYMI ; IDC

manus18-01-2017 om 13:55

Wil Jesper Drost niet naar Aarhus Denemarken?

Hem ruilen tegen Edison Flores. Heeft het daar niet naar zijn zin begreep ik.

18-01-2017 om 16:32

Was toch ooit sprake van dat Edison Flores naar de FC zou komen ?  speelt trouwens bij Aalborg BK.  

18-01-2017 om 17:22

heb het idee dat ze Drost nu aan het inpassen zijn, maar haalt ie straks geen basisplaats dan is een ruil helemaal geen gek idee...maar daar heb je wel 2 partijen voor nodig.  Ben benieuwd wat er nog gaat gebeuren...de kooplust zal wel minimaal zijn deze keer.

brummie18-01-2017 om 19:28

Flores schijnt het nogal koud te hebben in Denemarken en wil daar weg. Groningen lijkt me qua temperatuur niet veel beter.

18-01-2017 om 19:59

Edison "De oortjes" Flores is al op weg naar z'n thuisland, naar ik meen Equador. Het is hem in Denemarken veel te koud en heeft volgens berichten z'n biezen al gepakt. Gaat even bij FC-Groningen langs om "gedag"te zeggen en vliegt rustigdoor naar warmere oorden. En geef hem eens ongelijk!!!!!

18-01-2017 om 22:38

welkom terug in Laand.  Je ziet (boven )FCG heeft het niet onverdienstelijk gedaan begin nieuwe jaar.  Ik heb trouwens 1 jan een toast uitgebracht op een hoge eindklassering..en als je dát maar doet, dan komt succes erachteraan. Blij dat je weer terug bent, weer een waakhond erbij hier op BM.   

19-01-2017 om 11:31

@Kees,

Laten we het op een "waakhondje" houden. Komt mij beter uit.

FCG-Forever18-01-2017 om 21:24

2 spitsen aub! van Weert Sörloth 

jvantilt19-01-2017 om 07:34

Té provinciaal denken, maar een té grote broek aantrekken bij het ventileren van ambities. De club stond zeer bekend vanwege de scouting; nu zien spelers die boven het gemiddelde zitten de club als slechts en opstapje. Zo ook de club, die met alle liefde zoveel mogelijk geld eruit pobeert te halen door het snel doorverkopen. Het vertoeven in de bovenste regionen van de eredivisie zoals het ambitieus elk jaar wordt aangkondigd is slecht niet meer dan het publiek een rad voor de ogen draaien, want je hebt dat publiek financieel nodig. Zo blijft het aanmodderen.

19-01-2017 om 08:50

@jvantilt: Helemaal mee eens.

Het voetbalwereldje heeft zich verengd tot een paar mensen uit de inner circle die de dienst uitmnaken.  Dat zijn vooral zakenmensen die gewend zijn om het geld en de ego meedoen, en niet meer de clubmensen van weleer.  Dat het geld leidend was en is...niks nieuws, maar wel dat de "eigen financiering" van een profvoetbalclub tegenwoordig een korte termijn dynamiek heeft gekregen welke zich slecht verhoudt tot een publieke zaak, zeg maar gerust een gesol met sportsubsidies en soms vreemde escapades met voetbalspelers, die daarin natuurlijk ook hun eigen aandeel in hebben. 

Ik zal hierdoor niet afhaken als supporter bij FC Groningen, maar als het kaartje ook duurder wordt en FC Groningen blijft de komende jaren in die comfort zone van de middenmoot hangen dan zijn de ambities om een grotere club te worden ingeruild voor een Europapark-bedrijf met minder draagvlak dan GVAV/FC Groningen had in het Oosterpark.

Dat zal dan evenzo goed voor andere clubs in het rechterrijtje ED gelden die een lagere begroting hebben.

Misschien kán het domweg niet anders dan op deze manier...zeg ik erbij. Nijland zei eens dat "het profvoetbal sinds de financiële crisis van 2008 opeens anders was geworden".  Maar je wilt toch net als Max verstappen in de GP, steeds nieuwe  toppers halen naar Groningen ! Laten ze dat blijven beseffen, dat we geen grijze muis worden, met alleen transfervrije huurlingen ...in plaats van een groen-witte tijger...       

19-01-2017 om 09:12

Goed geschreven Kees,  ik hoop dat Nijland ook zo denkt over het laatste stuk, dat we als club geen grijze muis willen worden.

19-01-2017 om 11:24

Is de kou jullie naar de tenene gekropen? Zo'n Flores moet 4 ton aan salaris kosten en dat doet de FC niet (meer). Moeten ze die regel van 1,5 keer gemdd edv salaris voor speler buiten eu maar aanpassen.

19-01-2017 om 11:27

Groningen heeft recent de beker gewonnen en Europees gespeeld. Ze eindigen elk jaar bij de beste 8 (das prima gezien hun begroting) en dan heb je hier bergen mensend die lopen te janken. Daarnaast heeft Groningen helemaal geen financiele problemen, al willen sommigen ons anders doen geloven.

marcelfcg19-01-2017 om 14:07

Geen financieele zorgen? Man ieder jaar moeten de gaten in de begroting worden gedicht met uitgaande transfers. Waarom denk je dat Rusnak nu voor een fooi de deur uitloopt.

fc gras21-01-2017 om 11:11

Misschien gaat het nu weer wat beter financieel gezien, de crisis is voorbij waardoor er weer meer sponsoren komen, de kosten voor de euroborg zijn verlaagd, daar tegen over staat dan weer de onzekerheid over een nieuwe hoofdsponsor en de terugloop van de bezoekersaantallen in de Euroborg. Ik verwacht geen structurele top 5  klassering, na de intrede in de Euroborg zijn er meerdere clubs die groningen voorbij zijn gestreefd (az, twente) en of op de fc zijn ingelopen (zwolle, heracles, ado) verwacht dat we de komende 10 jaar heel langzaam wegzakken. 

19-01-2017 om 11:53

Bovenstaand stukje gaat over de stand op de ranglijst en de ambities die de FC-Groningen heeft, Milko. Financieel zit het bij de club wel goed met een eigen vermogen van 6.4 miljoen en een begrotingsoverschot van 1,5 miljoen (2016). Het gaat er in dit stukje om dat dhr.Nijland voor jaren terug de verwachting heeft uitgesproken om binnen 5 jaar structureel bij de eerste 5 clubs op de ranglijst te eindigen. Door allerlei omstandigheden zijn naar mijn mening, en die van anderen, naar beneden toe bijgesteld. Om daar de crisis van 2008 nou specifiek de schuld van te geven gaat even te ver maar speelt wel mee. Sponsoren zijn in die periode afgehaakt en er kwamen steeds meer groene plekken in de Euroborg. Mensen hadden niet zoveel meer te besteden en sloegen wel eens een thuiswedstrijd over. Al met al een moeilijke tijd, die nu, naar het schijnt voorbij is. Hopelijk gaan de ambities van de club nu weer naar boven afgesteld worden en durft Nijland z'n "opgespaarde" centjes nu wél uit te geven aan betere spelers, want laten we wel zijn ,wat er de laatste jaren, op enkele uitzonderingen na, bij is gekomen, verdient niet de schoonheidsprijs. Noem maar een Tamata, Troost-Ekong, van Moorsel en nog een hele rits van die ondermaatse spelers die een hoop geld hebben gekost en waar de club niets aan heeft gehad. Deels de schuld van de scouting, deels de schuld van Jeltema en co. 

19-01-2017 om 11:58

noot:

Toevoeging: Door allerlei omstandigheden zijn naar mijn menineg, en die van anderen "de ambities" naar beneden toe bijgesteld.

brummie19-01-2017 om 12:45

Bij elke club worden wel missers binnen gehaald. Kijk maar eens bij clubs als Twente of Vitesse. Tot nu toe overstijgen transferinkomsten de transferuitgaven ieder jaar. 

Natuurlijk hoop ik op een nog hoger slagingspercentage qua aankopen. Maar soms moet je ook geluk hebben. Voor hetzelfde geld hadden we Flores wel in onze selectie gehad en had iedereen weer lopen zeuren wat voor miskoop het wel niet is. Terwijl toen er geruchten waren dat er interesse in Flores was, vrijwel iedereen zei halen die jongen!

 

Marco19-01-2017 om 12:57

Geld zal uiteindelijk bepalend zijn. Economish achterland van Groningen is beperkt ten opzichte van andere regio's. Anderzijds hoeft er maar 1 of 2 grote sponsors er heil in te zien en je maakt al een forse kloof met rechterrijtje ploegen. Laat de Gasunie er maar eens 2 miljoen per jaar in pompen.

H'veen, Twente hebben het sporief weer op de rails. Vitesse doet het weer goed, dan wordt verder stijgen lastig. Bij een NEC en ADO willen ze soms in de salarissfeer wat meer doen als Groningen. Alle subtoppers hebben zich ook versterkt, waar Groningen de selectie laat afslanken. 

Groningen zal zelf eerst de boel op orde moeten hebben, rest iets minder en zelf in de flow- dan kunnen we naar De markt. Qua selectie nu gewoon redelijk talent en veel jonge spelers. Wordt oogsten lastig. Meeste succes haalden we toch met een ervaren kern aangevuld met een enkel (super) talent. 

 

brummie19-01-2017 om 13:00

Trouwens de ambitie van Nijland heeft de ambitie structureel rond de vijfde plaats in 2011 uitgesproken. Ambitie is een streven , maar zoals altijd met doelstellingen, moeten deze regelmatig naar boven of naar onderen bijgesteld worden. Lijkt me toch voor iedereen logisch.

We zijn nu 6 jaar verder en nog steeds wordt er gerefereerd naar zijn uitspraak. Dat is prima, maar je moet dan ook kijken hoe de afgelopen jaren het voetballandschap compleet veranderd is en welke negatieve invloed dit heeft gehad op de doelstelling van Nijland destijds.

campesino19-01-2017 om 13:12

ik vind de crisis en het veranderde voetballandschap een beetje een drog reden. deze redenen zouden opgaan als ze alleen voor groningen zouden opgaan, maar het veranderde voetballandschap en de crisis spelen toch ook mee voor concurenten als heerenveen, utrecht, vitesse? en kleinere clubs als nec , heracles, zwolle lijken de achterstand eerder te hebben vekleind dan te vergroot. of is er geen crisis in heerenveen zwolle en almelo? De juiste conclusie is dan misschien dat groningen slechter heeft ingespeeld op deze veranderingen dan zowel de concurenten onder als boven ons. of dat dan de schuld van de scouting, de opleiding, het comerciele team of de voorzichtigheid van nijland is daar kan ik dan weer geen antwoord op geven

19-01-2017 om 16:49

@ Brummie: Hans Nijland had het ( ik schat rond 2009 )ook al eens over: "als we kampioen worden dan stop ik ermee" en "als we de beker winnen dan ga ik lopend naar de Arena"...  hoor je hem nu niet meer zeggen. Hij is sowiezo veel minder vaak in de pers met emotionele uitspraken/bluf...  daarom denk ik dat het allemaal geen rozegeur en maneschijn is achter de schermen momenteel.

Maar het is nagtuurlijk wel de opdracht/uitdaging zolang hij er zit, om iets van FC Groningen te maken.  we gaan het zien...

fc gras21-01-2017 om 11:19

Na het behalen van europees voetbal door het winnen can de po, of het winnen van de beker, dan veranderd het praatje van Hans door de euforie net zoals bij de supporters, hoeveel supporters dachtten wel niet dat groningen makkelijk de tweede ronde eufa zal halen, of dat we vorig seizoen makkelijk 4/5 plek konden halen. 

19-01-2017 om 13:08

Goed lezen Brummie dan zal je zien dat we beide hetzelfde bedoelen.

19-01-2017 om 17:45

Klopt Milko, die uitspraak heeft Nijland een zestal jaren eens een keer geuit. Heeft het zelfs over het kampioenschap gehad. Nijland een beetje kennende, grootspraak natuurlijk. Soms lukt het en veelal niet,zoals nu.

19-01-2017 om 13:31

Rob Roy. Ik lees nergens hier dat het over de top5 ambitie van Nijland zou gaan (die ambitie ken ik trouwens niet). Waar lees je dat dan? We hebben geen begroting zoals AZ heeft. Je begroting is de stand op de ranglijst, een uitzondering/peik daargelaten.

 

Volgens mij is het van alle tijden dat er een x aantal transfers mislukken. Die kleine Deense spits jaren geleden, Femi met z'n 3,3 miljoen.

 

Padt, Memisevic, Larsen, Tibbling, Bacuna, Sorloth, Mahi zijn spelers die geld gaan opbrengen. En Groninhgen wordt gewoon 6de, net als de laatste jaren is het 2de deel vd competitie de beste.

19-01-2017 om 15:16

MarcelFG. ivm Europees voetbal hebben ze extra selectiespelers gehaald ivm het destijds drukke programma. Daar hebben ze nu wat last van, maar komt eind dit seizoen al goed gezien de aflopende contracten.

 

Groningen zit niet onder curatele van de KNVB, zijn vrij om te doen wat ze willen.

Robba19-01-2017 om 18:33

Lees dat Hoesen voor een jaar is verhuurd aan een club uit de MLS Amerika. Zou gaan om San José Earthquakes!

19-01-2017 om 20:41

Rob. Ok, en mi daarna niet meer herhaald. Lijkt me onzinnig om hem daar nu op af te willen rekenen. Het gaat de goede kant op nu. T probleem vd laatste jaren is mi de wisselvalligheid, waardoor er veel gemor is. Telkens werd het, met dank aan Lindgren, weer goed gemaakt naarmate het seizoen vorderde.

 

Maar met de huidige spelers, en talenten als Findell en Finsson op komst, het nieuwe trainingscomplex die gebouwd wordt, de nieuwe fantastische grasmat, de intensievere trainingen in alle elftallen, de komst van onze K1 held uut Zuidlaren etc etc....ik ben trots op de FC en trots op Nijland. En dat laat ik hem ook wel eens weten. Ik vind de tenuer hier vaak zuur, en dan moet je niet verbaasd zijn wanneer er geen respons komt op aanvragen.

brummie19-01-2017 om 21:39

Helemaal mee eens Milko1!

20-01-2017 om 20:22

Slik.slik!!!!!

U moet eerst inloggen of registreren om een reactie te plaatsen!